Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni sześcianu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole powierzchni sześcianu mając daną długość krawędzi, przekątnej ściany bocznej przekątnej sześcianu lub objętość sześcianu
oblicza długości odcinków w sześcianie mając daną jego pole powierzchni
analizuje zmianę pola powierzchni sześcianu przy zmianie długości odcinków w sześcianie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w parach
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina zależności pomiędzy długościami odcinków w sześcianie.
Nauczyciel wraz z uczniami metodą burzy mózgów wymieniają zastosowanie pola powierzchni w życiu codziennym (pakowanie prezentu, malowanie budynków, budowanie pudełek).
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina wzór na pole powierzchni sześcianu i pokazuje przykłady z sekcji „Przeczytaj” jak znajdować pole powierzchni przy znanej długości odcinka w sześcianie i odwrotnie.
Nauczyciel prezentuje animację 3D, uczniowie metodą burzy mózgów wykonują polecenia do niej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 2, 3 i 4. Następnie przedstawiają rozwiązania, dyskutują pomiędzy parami nad ich poprawnością, ustalają prawidłowe rozwiązania.
Nauczyciel prezentuje prawidłowe rozwiązania.
Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat tego, jak się zmienia pole powierzchni sześcianu przy zmianie jego krawędzi. Prezentuje Przykład z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie (w razie potrzeby nauczyciel przedstawia wniosek, który znajduje się w sekcji „Przeczytaj”) formułują wniosek dotyczący zmiany pola powierzchni i krawędzi sześcianu.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4–osobowe. Każda z grup rozwiązuje ćwiczenia 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrani przedstawiciele grup przedstawiają rozwiązanie na tablicy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dokonują samooceny opanowania przez siebie kryteriów sukcesu (np. metodą świateł – czerwone‑nic nie rozumiem, żółte‑mam niewielkie pytania i wątpliwości, zielone‑wszystko jest jasne).
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wymyślenie i rozwiązanie zadania praktycznego z zastosowaniem pola powierzchni sześcianu.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać animację 3D w domu jako utrwalenie materiału. Lekcję można połączyć z tematem dotyczącym siatek sześcianu lub objętości sześcianu.