Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Relacja Bóg–człowiek w Dies irae Jana Kasprowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje sposób przedstawienia motywu Sądu Ostatecznego w Dies irae Jana Kasprowicza i w dziełach malarskich różnych epok,
porównuje relację z Bogiem podmiotów lirycznych dwóch utworów poetyckich Kasprowicza,
interpretuje wiersz Dies irae J. Kasprowicza,
zestawia przedstawiony w utworze wizerunek Stwórcy z opisującymi go fragmentami Biblii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przygotowanie prezentacji na temat motywu Sądu Ostatecznego w literaturze. Wszystkim uczniom poleca zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia prezentacji przygotowanej przez wybranych uczniów. Po jej obejrzeniu nauczyciel poleca, by uczniowie obejrzeli galerię ilustracji interaktywnych zamieszczoną w e‑materiale oraz wykonanie w parach towarzyszącego jej polecenia. Po upływie wyznaczonego czasu wskazani uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi, a nauczyciel koryguje je, jeśli trzeba.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie udzielają kolejnych odpowiedzi.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia. Warto zwrócić uwagę na ciekawe, wymagające twórczego podejścia ćw. 5 i 8. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel weryfikuje poprawność udzielonych przez uczniów odpowiedzi.
Ćwiczenie 7 może być dodatkową pracą dla zainteresowanych uczniów, do wykonania w domu.
Faza podsumowująca:
W rozmowie zamykającej lekcję nauczyciel może postawić następujące pytanie: jaki ma związek postawa podmiotu lirycznego ze światopoglądem młodopolskich artystów?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Odszukaj w Biblii fragment mówiący o walce Jakuba z Bogiem i porównaj jego treść z utworem Dies irae Jana Kasprowicza. Przygotuj się do dyskusji na ten temat.
Materiały pomocnicze:
A. Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994.
A. Nowakowski, Sąd. „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.