Sprawdź się
Wypisz z hymnu Dies irae pięć negatywnych określeń, którymi zostaje opisany Bóg.
Kyrie elejson!... O Boże! Ty bądź naszą łaską i obroną!/ Kyrie elejson!, 2.
Przyczyno grzechu / i zemsty, i rozpaczy szaleńczego śmiechu!, 3.
Bo cóż może być, jeślim ja zaginął?..., 4.
Któż się nad dolą zlituje sierocą, / nad moją dolą, / której, Boże, Twe ręce, z kajdan nie wyzwolą?, 5.
Czym jestem wobec Ciebie, ja, com z rajskich włości/
zabrał z sobą, wygnaniec, tę łamiącą winę / i teraz ginę [...]?!inwektywa Możliwe odpowiedzi: 1.
Kyrie elejson!... O Boże! Ty bądź naszą łaską i obroną!/ Kyrie elejson!, 2.
Przyczyno grzechu / i zemsty, i rozpaczy szaleńczego śmiechu!, 3.
Bo cóż może być, jeślim ja zaginął?..., 4.
Któż się nad dolą zlituje sierocą, / nad moją dolą, / której, Boże, Twe ręce, z kajdan nie wyzwolą?, 5.
Czym jestem wobec Ciebie, ja, com z rajskich włości/
zabrał z sobą, wygnaniec, tę łamiącą winę / i teraz ginę [...]?!prośba o miłosierdzie Możliwe odpowiedzi: 1.
Kyrie elejson!... O Boże! Ty bądź naszą łaską i obroną!/ Kyrie elejson!, 2.
Przyczyno grzechu / i zemsty, i rozpaczy szaleńczego śmiechu!, 3.
Bo cóż może być, jeślim ja zaginął?..., 4.
Któż się nad dolą zlituje sierocą, / nad moją dolą, / której, Boże, Twe ręce, z kajdan nie wyzwolą?, 5.
Czym jestem wobec Ciebie, ja, com z rajskich włości/
zabrał z sobą, wygnaniec, tę łamiącą winę / i teraz ginę [...]?!wyrażenie własnej małości Możliwe odpowiedzi: 1.
Kyrie elejson!... O Boże! Ty bądź naszą łaską i obroną!/ Kyrie elejson!, 2.
Przyczyno grzechu / i zemsty, i rozpaczy szaleńczego śmiechu!, 3.
Bo cóż może być, jeślim ja zaginął?..., 4.
Któż się nad dolą zlituje sierocą, / nad moją dolą, / której, Boże, Twe ręce, z kajdan nie wyzwolą?, 5.
Czym jestem wobec Ciebie, ja, com z rajskich włości/
zabrał z sobą, wygnaniec, tę łamiącą winę / i teraz ginę [...]?!wezwanie modlitewne Możliwe odpowiedzi: 1.
Kyrie elejson!... O Boże! Ty bądź naszą łaską i obroną!/ Kyrie elejson!, 2.
Przyczyno grzechu / i zemsty, i rozpaczy szaleńczego śmiechu!, 3.
Bo cóż może być, jeślim ja zaginął?..., 4.
Któż się nad dolą zlituje sierocą, / nad moją dolą, / której, Boże, Twe ręce, z kajdan nie wyzwolą?, 5.
Czym jestem wobec Ciebie, ja, com z rajskich włości/
zabrał z sobą, wygnaniec, tę łamiącą winę / i teraz ginę [...]?!
Zdecyduj, czy poniższe cytaty biblijne można uznać za spójne z kreacją Boga w Dies irae Jana Kasprowicza. Uzasadnij decyzję jednym zdaniem.
Oto czynię wszystko nowe.
I mówi:
Napisz:
Słowa te wiarygodne są i prawdziwe.
I rzekł mi:
Stało się.
Jam Alfa i Omega,
Początek i Koniec.
Ja pragnącemu
dam darmo pić ze źródła wody życia.
Zwycięzca to odziedziczy
i będę Bogiem dla niego,
a on dla mnie będzie synem.
A dla tchórzów, niewiernych, obmierzłych,zabójców, rozpustników, guślarzy,
bałwochwalców i wszelkich kłamców:
udział w jeziorze gorejącym ogniem i siarką.
To jest śmierć druga.
(Ap 21, 5-8)
. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE
Dalej, podobne jest królestwo niebieskie do sieci, zarzuconej w morze i zagarniającej ryby wszelkiego rodzaju. Gdy się napełniła, wyciągnęli ją na brzeg i usiadłszy, dobre zebrali w naczynia, a złe odrzucili. Tak będzie przy końcu świata: wyjdą aniołowie, wyłączą złych spośród sprawiedliwych i wrzucą w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów.
(Mt 13, 47-50). Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE
Przemówił Pan, Bóg nad bogami,
i zawezwał ziemię
od wschodu do zachodu słońca.
Bóg zajaśniał z Syjonu, korony piękności.
Bóg nasz przybył i nie milczy:
przed Nim ogień trawiący,
wokół Niego szaleje nawałnica.
Wzywa On z góry niebo
i ziemię, by lud swój sądzić.
(Ps 50, 1-4). Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE
Ja przyszedłem na świat jako światło, aby każdy, kto we Mnie wierzy, nie pozostawał w ciemności. A jeżeli ktoś posłyszy słowa moje, ale ich nie zachowa, to Ja go nie sądzę. Nie przyszedłem bowiem po to, aby świat sądzić, ale aby świat zbawić. Kto gardzi Mną i nie przyjmuje słów moich, ten ma swego sędziego: słowo, które powiedziałem, ono to będzie go sądzić w dniu ostatecznym.
(J 12, 46-48). Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE
Spośród przedstawionych w galerii obrazów wybierz ten, który twoim zdaniem najlepiej ilustruje treść Dies irae Jana Kasprowicza. Uzasadnij wybór w 100 słowach.
Zapoznaj się ponownie z opisami obrazów z galerii. Spośród przedstawionych obrazów wybierz ten, który twoim zdaniem najlepiej ilustruje treść Dies irae Jana Kasprowicza. Uzasadnij wybór w 100 słowach.
Napisz rozprawkę na 200 słów, w której wyjaśnisz, na czym polegał grzech wspominany w Dies irae Jana Kasprowicza: Przede mną przepaść, zrodzona przez winę, / przez grzech Twój, Boże!… Ginę! ginę! ginę!
Wypisz różnice i podobieństwa między postawami podmiotów lirycznych w utworach Jana Kasprowicza Dies irae oraz Przestałem się wadzić z Bogiem...
(Przestałem się wadzić z Bogiem…)XI
Przestałem się wadzić z Bogiem
– Serdeczne to były zwady:
Zrodziła je ludzka niedola,
Na którą nie ma już rady.Tliło w mej piersi zarzewie,
Materiał skier tak bogaty,
Że jeno dąć w palenisko,
A płomień ogarnie światy.Wiedziały o tym potęgi,
Co gdzieś po norach drzemią
Albo z bezczelną jawnością
Jak mgły się włóczą nad ziemią.Wiedziały ci o tym moce,
Które złośliwość popędza,
By szły powiększać nędzę
Tam, gdzie największa jest nędza.Wiedziały ci o tym zastępy,
Które czyhają zza węgła
Lub w okna patrzą z szyderstwem,
Czy zbrodnia się nie wylęgła?Wiedziały, że jeno się zbliżyć
Ku popiołowi mej kuźni,
A serce od razu wybuchnie,
Zuchwale zaklnie, zabluźni.Że swym bluźnierstwom i klątwom
Czynu wyciśnie znamię,
Płonące żądze odmiany,
Przewrotu, co berło Mu złamie.I dzisiaj nie żal mi tego,
Najmniejszej nie czuję skruchy,
Bom ci nie żaden służalec,
Na własne serce głuchy.Bo w sporze o szczęście świata
Swawolność mi była daleka,
A tylkom korzystał z prawa
Wojującego człowieka.Jeno że dzisiaj widzę,
W patrzeniu dosyć już biegły,
Czego w zamęcie walki
Źrenice me nie dostrzegły.Nie ruszał ci On naprzeciw
W rynsztunku wspaniałym dziwie,
A tylko na tronie Swym siedząc,
Uśmiechał się pobłażliwie…I dziś ja sam uśmiechnięty,
Gdy krzyczą: „w żelazo się okuj!”,
Jak ongi miecz niosłem walczącym,
Tak dzisiaj niosę im spokój.Lecz już nie wadząc się z Bogiem,
Mam jeszcze cichą nadzieję,
Że na dnie mojego spokoju
Żar świętej wojny tleje.Źródło: Jan Kasprowicz, (Przestałem się wadzić z Bogiem…), Kraków 1990, s. 364–366.
Odszukaj w Biblii fragment mówiący o walce Jakuba z Bogiem i porównaj jego treść z utworem Dies irae Jana Kasprowicza. Przygotuj się do dyskusji na ten temat.