Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Transaminacja – przebieg i znaczenie w biosyntezie aminokwasów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
poda substraty potrzebne do endogennej syntezy aminokwasów;
opisze przebieg transaminacji;
uzasadni znaczenie procesu transaminacji dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem (samouczek);
metoda 5 kroków;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
4 arkuszy papieru A1, flamastry.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału.
Nauczyciel zadaje pytania: „Co to są aminokwasy?”, „Do czego wykorzystywane są aminokwasy?”, „Co to są aminokwasy endogenne i egzogenne?”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika film samouczek. Nauczyciel przed wyświetleniem filmu prosi aby uczniowie zwrócili uwagę przede wszystkim na przebieg procesu transaminacji, jego substraty i produkty oraz znaczenie dla organizmu. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie wykonują w parach polecenia od 1 do 3 i porównują swoje rozwiązania z inną parą. Następnie wybrane zespoły dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy z e‑materiałem metodą pięciu kroków:
1 – Pobieżnie przejrzyj tekst z sekcji „Przeczytaj”.
2 – Zapoznaj się z ćwiczeniami od 1 do 6 w sekcji „Sprawdź się”.
3 – Uważnie zapoznaj się z tekstem z sekcji „Przeczytaj”.
4 – Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 w sekcji „Sprawdź się”.
5 – Wybrane osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.Uczniowie dzielą się na cztery grupy i wykonują mapę myśli przedstawiającą informacje na temat:
aminokowasów endogennych i egzogennych;
syntezy aminokwasów endogennych;
syntezy glutaminianu.
Grupy prezentują mapy myśli.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
Łatwe było dla mnie…
Trudne było dla mnie…
Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem zawartym w e‑materiale i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.