Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Ruch w dwóch wymiarach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
II. Mechanika. Uczeń:
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń

  1. tłumaczy, w jaki sposób można opisywać ruch po krzywej płaskiej,

  2. wymienia przykłady ruchów dwuwymiarowych,

  3. tłumaczy, w jaki sposób można zapisywać równanie ruchu za pomocą równań zależności poszczególnych współrzędnych od czasu,

  4. wykorzystuje równania ruchu do wyznaczenia toru ciała oraz wyznaczenia innych parametrów ruchu.

Strategie nauczania:

metoda projektu

Metody nauczania:

analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

dostęp do komputera dla każdej grupy

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej zapoznają się z audiobookiem i tekstem „Warto przeczytać”. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pracują w grupach. Mają za zadanie opracowanie programu, który będzie wyznaczał tor ciała poruszającego się w dwóch wymiarach. Mogą to zrobić wykorzystując arkusz kalkulacyjny oraz dowolne narzędzie graficzne lub jakikolwiek język programowania.
Program – po wpisaniu równań ruchu dla poszczególnych współrzędnych - powinien narysować wykres toru.

Faza podsumowująca:

Uczniowie prezentują na forum klasy najciekawsze – ich zdaniem – przykłady ruchów dwuwymiarowych.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą wysłuchać audiobook także na początku lekcji.