Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Akt normatywny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) wyjaśnia, czym różnią się normy prawne od innych typów norm; wymienia podstawowe zasady prawa (prawo nie działa wstecz, domniemanie niewinności, nie ma winy bez prawa, nieznajomość prawa szkodzi) i wyjaśnia konsekwencje ich łamania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie aktu normatywnego;

  • analizuje proces tworzenia aktu normatywnego;

  • ocenia proces tworzenia prawa w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • quiz;

  • metoda śniegowej kuli;

  • mapa skojarzeń;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna

1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach definiują pojęcie „akt normatywny”. Potem łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą z nich.

2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Podział na kilkuosobowe grupy. Każda z nich losuje pytania z puli i przygotowuje odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność.

3. Praca z animacją. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie 1 dołączone do animacji. Wspólne omówienie odpowiedzi.

4. Dyskusja na temat znaczenia aktów normatywnych dla życia codziennego człowieka. Szczególną uwagę należy zwrócić na twierdzenie, że nieznajomość prawa szkodzi. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

5. Praca w grupach ze schematami. Po zapoznaniu się z danymi umieszczonymi na wykresach i komentarzami zespoły odpowiadają na pytanie zawarte w ćwiczeniu 2 dołączonym do materiału: „Jakie mogą być przyczyny tak wysokiego wskaźnika zmienności prawa w naszym kraju?”. Grupy przedstawiają odpowiedź na forum i wspólnie formułują ostateczne wnioski.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie w parach ćwiczenia 7 (konsolidacja prawa w Wielkiej Brytanii) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie uczniowie porównują pojęcie brytyjskiej konsolidacji z polską kodyfikacją i nowelizacją. Dyskutują na temat podobieństw i różnic. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi uczniów o samoocenę dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Tomasz Giaro, Źródła prawa. Teoria i praktyka, Warszawa 2017.

Akt normatywny – co powinien wiedzieć przedsiębiorca?, 20.11.2018 r., poradnikprzedsiebiorcy.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schematy uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania prezentacji obrazującej zmiany prawa w krajach UE.