Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozmieszczenie głównych typów gleb na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Zakres podstawowy: VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności.
Uczeń:
wyróżnia cechy głównych typów gleb strefowych i niestrefowych, wyjaśnia ich rozmieszczenie na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje podstawowe cechy i budowę profili głównych typów gleb świata,
potrafi powiązać ich cechy z czynnikami glebotwórczymi, strefowymi i astrefowymi,
dowiaduje się, jakie jest rozmieszczenie głównych typów gleb na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning/flipped classroom, IBSE
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, arkusze papieru A1/A0, pisaki, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
R. Bednarek, Z. Prusinkiewicz, U. Pokojska, H. Dziadowiec, Badania ekologiczno‑gleboznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
R .Bednarek, Z. Prusinkiewicz, Geografia gleb, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (wydania z różnych lat).
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie przed lekcją, w warunkach domowych, zapoznają się z wprowadzeniem i częścią „Przeczytaj”. Lekcje dotyczące występowania głównych typów gleb na Ziemi powinny być poprzedzone lekcją dotyczącą genezy gleb oraz cechami gleb strefowych i astrefowych. W przeciwnym razie uczeń nie zrozumie, dlaczego gleby występują w określonych rejonach, będzie pracował odtwórczo.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie w tematykę zajęć: omówienie/przypomnienie głównych procesów glebotwórczych zachodzących na świecie i ich uwarunkowań – pogadanka, pytania nauczyciela, odpowiedzi uczniów.
Zgłaszanie przez uczniów niezrozumiałych (nieznanych) terminów użytych w tekście e‑materiału – wyjaśnianie z udziałem wszystkich uczniów (nauczyciel uzupełnia treści).
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest interpretacja związków przyczynowo‑skutkowych zachodzących między strukturą czynników glebotwórczych a występowaniem określonych typów gleb w danym rejonie świata.
Prezentacja uczniom grafiki z e‑materiału w celu określenia zróżnicowania typów gleb na świecie; równolegle nauczyciel omawia, jakie czynniki glebotwórcze przyczyniły się do powstania gleb w określonych miejscach; podaje przykładowe relacje pomiędzy czynnikami glebotwórczymi, procesami glebotwórczymi i właściwościami gleb.
Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), wskazanie każdej grupie typu gleby do analizy.
Praca w grupach – uczniowie:
identyfikują samodzielnie, korzystając np. z internetu, ogólne właściwości gleby danego typu (zawartość próchnicy i składników pokarmowych, pH, wilgotność) lub otrzymują takie dane od nauczyciela,
określają warunki środowiska (czynniki glebotwórcze), w których może wystąpić proces glebotwórczy prowadzący do wykształcenia gleby wskazanego przez nauczyciela typu,
konstruują gałąź logicznego myślenia obrazującą zależności przyczynowo‑skutkowe między strukturą środowiska (czynnikami glebotwórczymi), procesem glebotwórczym i typem gleby,
analizują mapy w atlasie i wskazują regiony, w których mogą występować gleby danego typu.
Prezentacja na forum klasy rezultatów pracy w grupach: wyznaczonych regionów i opracowanych gałęzi logicznego myślenia – po zakończeniu każdej prezentacji krótka dyskusja z udziałem wszystkich uczniów dotycząca uwarunkowań i rejonów występowania omawianego typu gleby; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Powtórne wyświetlenie przez nauczyciela na ekranie mapy typów gleb z grafiki interaktywnej – poszczególne grupy weryfikują poprawność przeprowadzonego wnioskowania dotyczącego rejonów występowania gleb danego typu w zależności od układu czynników glebotwórczych i przebiegu procesu glebotwórczego.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu określenie ogólnych prawidłowości występowania poszczególnych typów gleb na Ziemi.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Napisanie krótkiego tekstu dotyczącego występowania gleb na obszarze wybranego kontynentu – rozkład przestrzenny, uwarunkowania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Grafika interaktywna oraz pozostałe grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących powstawania gleb oraz zagadnień strefowości i astrefowości środowiska przyrodniczego. Znajdą one także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego pedosfery (zakres podstawowy: VI.).