Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Realizm magiczny prozy Isabel Allende
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia różnicę pomiędzy nazwami: Ameryka Łacińska i Iberoameryka;
poznaje historię realizmu magicznego;
rozumie znaczenie prozy hispanoamerykańskiej w rozwoju literatury światowej XX wieku;
charakteryzuje realizm magiczny w powieści Isabell Allende Dom duchów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
praca z tekstem;
pokaz;
głosowanie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Realizm magiczny prozy Isabel Allende”. Prosi o zapoznanie się z fragmentami prozy Isabell Allende Dom duchów w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel wywołuje trzech uczniów i podaje temat prezentacji: Literatura hispanoamerykańska, Literatura iberoamerykańska, Boom. Uczniowie wybierają między sobą tematy. Podczas swoich prezentacji proszeni są o skupienie uwagi wokół literackich artystów XX w. Czas prezentacji ok. 5 min.
Faza wprowadzająca
Chętny uczeń odczytuje treść sekcji „Wprowadzenie” w zapowiedzianym e‑materiale. Następuje omówienie kryteriów sukcesów.
Nauczyciel wyświetla podrozdział „Iberoameryka czy Ameryka Łacińska?” w sekcji „Przeczytaj” i rozpoczyna wstępny komentarz do materiału.
W międzyczasie wyłonieni przed lekcją uczniowie szykują się do zaprezentowania przygotowanych tematów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią podrozdziału „Początki realizmu magicznego”. Zapowiedziani uczniowie rozpozpoczynają swoje prezentacje. Pozostała grupa sporządza notatki, skupiając swoją uwagę wokół realizmu magicznego i prozy hispanoamerykańskiej XX w. Następuje wstępna analiza interpretacyjna. Nauczyciel analizuje, dopowiada oraz nawiązuje do prozy Isabel Allende.
Uczniowie przygotowują się do głosowania. Nauczyciel rozdaje każdemu po dwie karteczki w tych samych kolorach. Zadaje pytanie: Czy coś może jednocześnie być realne i magiczne?. Następuje głosowanie. Uczniowie uzasadniają swoje racje. Nauczyciel komentuje. Uczniowie wyświetlają sekcję „Mapa interaktywna” i odczytują treść. Na otrzymanych do głosowaniach kartkach zapisują swoje pomysły do polecenia 1 i 2. Nauczyciel zbiera kartki, odczytuje, a następnie analizuje.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Nauczyciel dla grupy pierwszej wyznacza ćwiczenie 1, a grupy drugiej ćwiczenie 2. Po wykonanej pracy uczniowie przedstawiają rozwiązania i nawzajem udzielają komentarzu. Nauczyciel analizuje.
Uczniowie dzielą się na trzy grupy i losują ćwiczenia od 3‑5. Dokonują wnikliwej analizy tekstu dostosowując się do polecenia. Nauczyciel analizuje odpowiedzi w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności zgodnie z kryteriami sukcesu.
Uczniowie dokonują wspólnej analizy powieści Isabell Allende Dom duchów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie z sekcji „Sprawdź sie”, której nie udało się zrealizowac podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
Nina Pluta, Ewa Łukaszyk, Historia literatur iberoamerykańskich, Wrocław 2010.
Isabel Allende, Dom duchów, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.