Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Metody badania dawnego klimatu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

  1. rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń geologicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje metody badania dawnego klimatu,

  • omawia najważniejsze metody badania klimatu,

  • omawia, w jaki sposób interpretowana jest zmiana stosunku Indeks górny 18O/Indeks górny 16O w badaniach dawnego klimatu.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, poster/plakat, metody operatywne (praca z grafiką interaktywną)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze:

D.L. Eicher, Czas geologiczny, tłum. A. Hoffman, PWN, Warszawa 1979.

A.L. McAlester, Historia życia, tłum. I. Wróblewska, PWN, Warszawa 1979.

Przewodnik do ćwiczeń z geologii historycznej , red. S. Orłowski, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1978.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – pogadanka na temat zmian klimatu. Próba odpowiedzi na pytania:

    • Czy i jak zmienia się klimat współcześnie?

    • Czy w dawnych epokach geologicznych też zachodziły zmiany klimatu?

    • Co świadczy o tych zmianach? (można powiedzieć o powstawaniu węgla kamiennego – rośliny i gorący, wilgotny klimat; o zlodowaceniach…).

  • Następnie nauczyciel, nawiązując do tematu lekcji, zadaje pytania:

    • Jak współcześnie badamy klimat?

    • Czy w dawnych czasach był badany?

    • Jak zbadać klimat występujący w dawnych epokach geologicznych?

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Dyskusja na forum klasy (pogadanka): Od czego zależy klimat? Jakie są elementy klimatu, które są mierzalne? Od kiedy dają się one zmierzyć?; Zaleca się wykorzystanie bloku tekstowego w e‑materiale.

  • Nauczyciel wprowadza termin Paleoklimatologia.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie e‑materiału, pracując w parach, nazwali metody badania dawnego klimatu; dodaje od siebie np. badanie dokumentacji historycznej i archeologicznej.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, których zadaniem jest scharakteryzowanie jednej z wymienionych metod.

Metody badania klimatu (do losowania przez grupy):

  1. Metoda dendrochronologiczna,

  2. Metoda badania koralowców (również metoda izotopowa – zależność pomiędzy udziałem izotopów Indeks górny 18O/Indeks górny 16O),

  3. Geologiczne zapisy zmian klimatu, np. metoda iłów warwowych, osady głębokomorskie (zależność pomiędzy udziałem izotopów Indeks górny 18O/Indeks górny 16O, analiza zawartości CaCOIndeks dolny 3),

  4. Datowanie na podstawie rdzeni lodowych,

  5. Badania palinologiczne (datowanie pyłkowe),

  6. Badanie dokumentacji historycznej i archeologicznej.

  • Uczniowie dostają arkusze papieru, tworzą poster/plakat dotyczący wylosowanej metody badawczej – mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji.

  • Ważna jest forma przedstawienia metody oraz selekcja informacji, które mają zostać podane klasie.

  • Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy, następnie przedstawiciele grup omawiają prace.

  • Nauczyciel wspomaga uczniów, jeżeli jest taka potrzeba – uzupełnia informacje.

  • Stworzenie krótkiej notatki zawierającej poznane metody badania dawnego klimatu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela zadań.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – opowiadają, co było łatwe, trudne i ciekawe.

Praca domowa

  • Wyjaśnij, w jaki sposób interpretowana jest zmiana stosunku Indeks górny 18O/Indeks górny 16O w badaniach dawnego klimatu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • multimedium można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał (zakres rozszerzony V.1).

  • multimedium można także wykorzystać na lekcji powtórzeniowej z działu V z zakresu rozszerzonego.