Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Metody badania dawnego klimatu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa:
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń geologicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje metody badania dawnego klimatu,
omawia najważniejsze metody badania klimatu,
omawia, w jaki sposób interpretowana jest zmiana stosunku Indeks górny 1818O/Indeks górny 1616O w badaniach dawnego klimatu.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, poster/plakat, metody operatywne (praca z grafiką interaktywną)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze:
D.L. Eicher, Czas geologiczny, tłum. A. Hoffman, PWN, Warszawa 1979.
A.L. McAlester, Historia życia, tłum. I. Wróblewska, PWN, Warszawa 1979.
Przewodnik do ćwiczeń z geologii historycznej , red. S. Orłowski, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – pogadanka na temat zmian klimatu. Próba odpowiedzi na pytania:
Czy i jak zmienia się klimat współcześnie?
Czy w dawnych epokach geologicznych też zachodziły zmiany klimatu?
Co świadczy o tych zmianach? (można powiedzieć o powstawaniu węgla kamiennego – rośliny i gorący, wilgotny klimat; o zlodowaceniach…).
Następnie nauczyciel, nawiązując do tematu lekcji, zadaje pytania:
Jak współcześnie badamy klimat?
Czy w dawnych czasach był badany?
Jak zbadać klimat występujący w dawnych epokach geologicznych?
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Dyskusja na forum klasy (pogadanka): Od czego zależy klimat? Jakie są elementy klimatu, które są mierzalne? Od kiedy dają się one zmierzyć?; Zaleca się wykorzystanie bloku tekstowego w e‑materiale.
Nauczyciel wprowadza termin Paleoklimatologia.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie e‑materiału, pracując w parach, nazwali metody badania dawnego klimatu; dodaje od siebie np. badanie dokumentacji historycznej i archeologicznej.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, których zadaniem jest scharakteryzowanie jednej z wymienionych metod.
Metody badania klimatu (do losowania przez grupy):
Metoda dendrochronologiczna,
Metoda badania koralowców (również metoda izotopowa – zależność pomiędzy udziałem izotopów Indeks górny 1818O/Indeks górny 1616O),
Geologiczne zapisy zmian klimatu, np. metoda iłów warwowych, osady głębokomorskie (zależność pomiędzy udziałem izotopów Indeks górny 1818O/Indeks górny 1616O, analiza zawartości CaCOIndeks dolny 33),
Datowanie na podstawie rdzeni lodowych,
Badania palinologiczne (datowanie pyłkowe),
Badanie dokumentacji historycznej i archeologicznej.
Uczniowie dostają arkusze papieru, tworzą poster/plakat dotyczący wylosowanej metody badawczej – mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji.
Ważna jest forma przedstawienia metody oraz selekcja informacji, które mają zostać podane klasie.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy, następnie przedstawiciele grup omawiają prace.
Nauczyciel wspomaga uczniów, jeżeli jest taka potrzeba – uzupełnia informacje.
Stworzenie krótkiej notatki zawierającej poznane metody badania dawnego klimatu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela zadań.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – opowiadają, co było łatwe, trudne i ciekawe.
Praca domowa
Wyjaśnij, w jaki sposób interpretowana jest zmiana stosunku Indeks górny 1818O/Indeks górny 1616O w badaniach dawnego klimatu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
multimedium można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał (zakres rozszerzony V.1).
multimedium można także wykorzystać na lekcji powtórzeniowej z działu V z zakresu rozszerzonego.