Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RD2URlukZWKxs1
Ćwiczenie 1
Wybierz nazwę opisanej metody badania dawnego klimatu. Klimat określamy na podstawie różnic w rocznych przyrostach słojów drzew – słoje o kolorze ciemnym oznaczają przyrost w latach suchych lub zimnych, szerokie słoje jaśniejsze – to lata wilgotne i ciepłe. Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda dendrochromatyczna, 2. Metoda palinologiczna, 3. Metoda radiometryczna izotopu węgla 14C, 4. Metoda paleontologiczna
R6BiKrs3O1V9q1
Ćwiczenie 2
Geolodzy przypuszczają, że w końcu kredy duża asteroida uderzyła w Półwysep Jukatan – najpierw fale gorącego powietrza rozchodzące się z miejsca kolizji spowodowały wzrost temperatury na Ziemi, następnie temperatura znacznie się obniżyła. Był to skutek blokowania dopływu promieniowania słonecznego do powierzchni Ziemi, przez pyły i gazy wyrzucone na wysokie orbity. Wybierz prawidłowe dokończenie zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. wyginięcie dinozaurów, 2. powstanie Oceanu Tetydy, 3. przyciągnięcie przez Ziemię Księżyca
RU5F6pZ7qozX71
Ćwiczenie 3
Połacz w pary konkretne przykłady czynników wpływających na globalne zmiany klimatu astronomiczne Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana cyrkulacji wód w oceanach i w zasięgu lodowców, 2. ruchy skorupy ziemskiej i przemieszczenie się kontynentów, 3. zmiany parametrów orbity i nachylenia osi Ziemi, 4. zmienna aktywność Słońca w cyklu 11-letnim, 5. zmiany związane z działalnością człowieka np. zwiększona emisja gazów cieplarnia-nych astrofizyczne Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana cyrkulacji wód w oceanach i w zasięgu lodowców, 2. ruchy skorupy ziemskiej i przemieszczenie się kontynentów, 3. zmiany parametrów orbity i nachylenia osi Ziemi, 4. zmienna aktywność Słońca w cyklu 11-letnim, 5. zmiany związane z działalnością człowieka np. zwiększona emisja gazów cieplarnia-nych hydrologiczne Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana cyrkulacji wód w oceanach i w zasięgu lodowców, 2. ruchy skorupy ziemskiej i przemieszczenie się kontynentów, 3. zmiany parametrów orbity i nachylenia osi Ziemi, 4. zmienna aktywność Słońca w cyklu 11-letnim, 5. zmiany związane z działalnością człowieka np. zwiększona emisja gazów cieplarnia-nych tektoniczne Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana cyrkulacji wód w oceanach i w zasięgu lodowców, 2. ruchy skorupy ziemskiej i przemieszczenie się kontynentów, 3. zmiany parametrów orbity i nachylenia osi Ziemi, 4. zmienna aktywność Słońca w cyklu 11-letnim, 5. zmiany związane z działalnością człowieka np. zwiększona emisja gazów cieplarnia-nych antropogeniczne Możliwe odpowiedzi: 1. zmiana cyrkulacji wód w oceanach i w zasięgu lodowców, 2. ruchy skorupy ziemskiej i przemieszczenie się kontynentów, 3. zmiany parametrów orbity i nachylenia osi Ziemi, 4. zmienna aktywność Słońca w cyklu 11-letnim, 5. zmiany związane z działalnością człowieka np. zwiększona emisja gazów cieplarnia-nych
R1C1OLDUGozwy2
Ćwiczenie 4
Korzystając z zamieszczonego wykresu wstaw prawidłowe wyrażenia w zdaniach. 700 tys. lat temu zanotowano 1. największe, 2. lodowce, 3. jedno z wielu, 4. ochłodzenie, 5. #10 tys. lat temu, 6. 100 tyś lat temu, 7. zielone lasy, 8. ocieplenie ociepleń klimatu.
650 tys. lat temu na Antarktydzie występowały 1. największe, 2. lodowce, 3. jedno z wielu, 4. ochłodzenie, 5. #10 tys. lat temu, 6. 100 tyś lat temu, 7. zielone lasy, 8. ocieplenie.
Ostatni okres silnych zlodowaceń zakończył się około 1. największe, 2. lodowce, 3. jedno z wielu, 4. ochłodzenie, 5. #10 tys. lat temu, 6. 100 tyś lat temu, 7. zielone lasy, 8. ocieplenie.
Po analizie wykresu prognozowana zmiana klimatu w najbliższej przyszłości to jego 1. największe, 2. lodowce, 3. jedno z wielu, 4. ochłodzenie, 5. #10 tys. lat temu, 6. 100 tyś lat temu, 7. zielone lasy, 8. ocieplenie
RDOX0hG8QP6ds
2
Ćwiczenie 4
R9OXeGNzhHYXj
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
1

W kredzie na obszarze Europy Środkowej oraz wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej nastąpiło wycofywanie się mórz, gdy tymczasem na obszarze Europy Południowej oraz Azji istniał dalej wielki ocean Tetyda, który w okresie kredowym zalewał również Afrykę Północną. Panowały w nim warunki spotykane dziś w morzach tropikalnych.

Wyjaśnij, co jest źródłem informacji o tropikalnych warunkach istniejących w oceanie Tetydy w kredzie.

(źródło: K. Nawara, Tajemnice milczących miliardów, Iskry, Warszawa 1983.)

Rzh7xQ6aV8qGU
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega określanie warunków klimatycznych występujących w dawnych epokach za pomocą badania rdzeni lodowych.

RcL6qsGu4RDQc
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Na wykresie zaznaczono wyraźne ocieplenie średniowieczne i małą epokę lodową (ok. XIV–XV wieku). Uzasadnij, że te zmiany klimatu miały duże znaczenie dla rozwoju europejskiej cywilizacji.

RkCSLfNEYnsWr
RJVyagOQeNmKc
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Po analizie tekstu odpowiedz na pytanie. W jaki sposób daty kwitnięcia wiśni w Japonii wskazują na zmiany klimatu?

1

Badanie niedalekiej przeszłości najprościej zacząć od zapisów historycznych. Chociaż ludzkość nie zawsze miała do dyspozycji termometry, od dawna miała kronikarzy, którzy notowali różne informacje pozwalające wyciągać wnioski na temat klimatu. Przykładowo w wielu miastach portowych zachowały się zapisy o tym, w których latach woda zamarzała, co daje informacje o temperaturze w zimie danego roku. W wielu regionach winiarskich prowadzone były zapisy o dacie zbiorów, co pozwala określić, na ile ciepłe było lato danego roku. W Japonii zapisywano daty kwitnięcia wiśni.

R6Z1tCUs83yDG
(Uzupełnij).