Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Dyfuzjonizm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

2) przedstawia obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej podział nauk społecznych i humanistycznych; przygotowuje notatkę na temat wybranych nauk (spośród nauk o: polityce, polityce publicznej, bezpieczeństwie, mediach, poznaniu i komunikacji społecznej, administracji; nauk prawnych; socjologii, psychologii, pedagogiki; etnologii, kulturoznawstwa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje dyfuzjonizm jako stanowisko światopoglądowe;

  • wymienia najważniejszych przedstawicieli dyfuzjonizmu;

  • analizuje główne postulaty dyfuzjonistów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat:
    – koncepcji kulturowych kręgów;
    – teorii areału kulturowego.
    Prelegenci układają też pytania skłaniające do aktywnego słuchania.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Dyfuzjonizm” i celów zajęć.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z audiobookiem. Uczniowie zapisują problemy i pytania związane z treścią materiału. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Wykonują ćwiczenie 1 dołączone do materiału. Weryfikują też mapę skojarzeń przygotowaną na wcześniejszym etapie zajęć.

  2. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. W ich trakcie chętne osoby odpowiadają na pytania pobudzające do aktywnego słuchania. Po zakończeniu wystąpień reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

  3. Praca w grupach z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Audiobook” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

  4. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

  2. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Grzegorz Wiktorowski, Teoretyczne podstawy rasizmu religijnego na przykładzie mormonizmu i jego wpływ na międzynarodową działalność ruchu, [w:] Nauka w kontekście wzorców kultury, red. Agnieszka Kazimierczak, Bożena Płonka‑Syroka, Warszawa 2011.

  • Encyklopedia socjologii, Warszawa 1998.

  • B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.