Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Prawdopodobieństwo warunkowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, klasa III lub IV, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza prawdopodobieństwo warunkowe i stosuje wzór Bayesa, stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa prawdopodobieństwo warunkowe zajścia danego zdarzenia
stosuje wzór na prawdopodobieństwo warunkowe w sytuacjach z kontekstem realistycznym
uzasadnia proste zależności probabilistyczne
dobiera i tworzy modele matematyczne podczas rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
wykres Ishikawy
analiza morfologiczna
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą 2 – 1 (dwóch zadaje pytania, jeden odpowiada) powtarzają wiadomości na temat sposobów obliczania prawdopodobieństwa zdarzeń.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałami z sekcji „Przeczytaj” oraz z galerią zdjęć interaktywnych. Następnie analizują zależności przyczynowo – skutkowe w zadaniach na prawdopodobieństwo warunkowe i sporządzają wykres Ishawy pokazujący te zależności.
Grupy prezentują swoje wykresy i wspólnie ustalają algorytm rozwiązywania zadań na prawdopodobieństwo warunkowe.
Ostatnim elementem tej części lekcji jest wspólne rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych 1 – 4 i analiza morfologiczna problemów związanych z wyznaczaniem prawdopodobieństwa warunkowego.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie zadań interaktywnych 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa (treść rozszerzona)
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana jako wprowadzenie do zajęć poświęconych twierdzeniu Bayesa.