Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: System polityczny Wielkiej Brytanii – wprowadzenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje istotę systemu rządów parlamentarnych w Zjednoczonym Królestwie;
wymienia najważniejsze organy władzy w Wielkiej Brytanii;
analizuje i wyjaśnia wpływ modelu brytyjskiego na systemy polityczne innych państw.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza tekstu źródłowego;
mapa myśli;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Wybrane/chętne osoby przygotowują w grupach dwu‑trzyosobowych prezentacje dotyczące:
brytyjskiej monarchii (kwestie, jakie powinny się w niej znaleźć, to: pozycja monarchy we współczesnym systemie politycznym Wielkiej Brytanii, procesy historyczne, które doprowadziły do redukcji efektywnych prerogatyw monarchy, znaczenie polityczne współczesnej monarchii);
władzy wykonawczej i ustawodawczej Zjednoczonego Królestwa oraz relacji między nimi (m.in. wyłanianie i kompetencje Izby Gmin oraz Izby Lordów, rolę gabinetu, a także znaczenie partii politycznych w brytyjskim systemie politycznym);
struktury terytorialnej państwa brytyjskiego (omówiona krótko istota sporu w Ulsterze, autonomiczne władze Szkocji i Walii, konflikty związane ze Szkocją oraz Irlandią Północną – w kontekście Brexitu).
Faza wstępna
1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Czym jest parlamentaryzm?”. Odbywa się krótka dyskusja wprowadzająca, podczas której uczniowie z pomocą nauczyciela opisują system rządów parlamentarnych oraz pokazują jego związki ze współczesną demokracją.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel informuje uczniów, że z każdej prezentacji, które za chwilę usłyszą, mają wypisać po 3 najważniejsze dla nich informacje.
2. Grupy przedstawiają przygotowane wcześniej prezentacje dotyczące brytyjskiej monarchii, władzy wykonawczej i ustawodawczej oraz struktury państwa brytyjskiego. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
3. Uczniowie po kolei wymieniają zanotowane przez siebie informacje, które w postaci mapy myśli zostają umieszczone na tablicy (powtarzające się hasła nie są ponownie zapisywane, tylko podkreślane w sposób, który pozwoli na koniec ocenić, jak dużo osób uznało je za ważne).
4. Praca z filmem nr 1. Uczniowie w parach wynotowują najistotniejsze informacje, a następnie rozwiązują ćwiczenia dołączone do filmu. Chętne/wybrane pary przedstawiają rozwiązania na forum klasy.
5. Nauczyciel podsumowuje oraz ocenia wygłoszone prezentacje, a także uzupełnia niezbędne informacje, jeśli jest taka konieczność (uzupełnia mapę myśli). Podkreśla wpływ ustroju brytyjskiego na kształtowanie się demokracji parlamentarnej w krajach europejskich.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 w sekcji „Film 2”.
2. Nauczycielz ocenia wygłoszone prezentacje, a także uzupełnia niezbędne informacje, jeśli jest taka konieczność (uzupełnia mapę myśli). Podkreśla wpływ ustroju brytyjskiego na kształtowanie się demokracji parlamentarnej w krajach europejskich.
Praca domowa:
Uczniowie oglądają film 2 i wykonują ćwiczenia 1–3 dołączone do materiału.
Materiały pomocnicze:
Przemysław Lewicki, Przełom konstytucyjny w Wielkiej Brytanii, 9.10.2019 r., klubjagiellonski.pl.
Agnieszka Pawłowska, Wielka Brytania, [w:] Samorząd terytorialny w wybranych państwach europejskich, red. Andrzej K. Piasecki.
Jagoda Szpak, Wpływ prawa natury i prawa pozytywnego na „common law” i „civil law”, digitallibrary.pl.
Izabela Kapsa, Pozycja ustrojowa Premiera Wielkiej Brytanii w świetle jego kompetencji i praktyki politycznej, repozytorium.ukw.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą zostać wykorzystane do stworzenia porównania pomiędzy systemem parlamentarnym Wielkiej Brytanii i innych krajów.