Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak na stan równowagi wpływa temperatura?

Grupa odbiorcza: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

9) wymienia czynniki, które wpływają na stan równowagi reakcji; wyjaśnia, dlaczego obecność katalizatora nie wpływa na wydajność przemiany; stosuje regułę Le Chateliera-Brauna (regułę przekory) do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury, stężenia reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi dynamicznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • posługuje się regułą przekory w sytuacji zmiany temperatury;

  • określa sposoby zwiększenia wydajności produktu;

  • ocenia jaką rolę odgrywa temperatura w reakcjach chemicznych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami z dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • rzutnik multimedialny;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • tablica interaktywna/tablica biała.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której przedstawiony jest kameleon, po czym zadaje uczniom pytanie:

  • Jak zachowuje się skóra kameleona w zależności od warunków?

  • Czy zachowanie kameleona można przyrównać do procesów chemicznych?

  • Czy temperatura wpływa na procesy chemiczne?

  • Co dzieje się, gdy coś ogrzewamy lub chłodzimy (biorąc pod uwagę układ reakcyjny)?

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów - stworzenie  mapy czynników wpływających na stan równowagi.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Analiza tekstu źródłowego w e‑materiale – reguła przekory, reakcje endo- i egzotermiczne. Chętni uczniowie definiują na forum wskazane pojęcia.

  2. Eksperyment chemiczny: pokaz uczniowski „Wpływ temperatury na stan równowagi reakcji dimeryzacji ditlenku azotu ( NO 2 )” (lub zamiennie doświadczenie 2 - patrz materiały pomocnicze), zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel wyznacza uczniów do roli asystentów, którzy otrzymują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętni uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film samouczek zatytułowany “Jak na stan równowagi wpływa temperatura?”. Powrót do fazy wstępnej - analiza czynników wpływających na stan równowagi. Uczniowie samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.

  4. Uczniowie, samodzielnie sprawdzając swoją wiedzę, wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytania skierowane do uczniów: o czym mówi reguła przekory? Jaką reakcję nazywamy egzotermiczną? Jak przebiega reakcja endotermiczna? W jaki sposób temperatura wpływa na równowagę chemiczną reakcji? Jakie czynniki wpływają na stan równowagi chemicznej?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie gromadzą w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale w części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas wykonywania pracy domowej oraz podczas przygotowywania się do lekcji, czy sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • O czym mówi reguła przekory?

  • Jaką reakcję nazywamy egzotermiczną?

  • Jak przebiega reakcja endotermiczna?

  • W jaki sposób temperatura wpływa na równowagę chemiczną reakcji?

  • Jakie czynniki wpływają na stan równowagi chemicznej?

  1. Karty charakterystyk używanych substancji na lekcji.

  2. Doświadczenie 1:

Sprzęt i szkło laboratoryjne: 2 zlewki o obj. 1 litra, czajnik elektryczny

Odczynniki chemiczne: ampuła zawierająca ditlenek azotu, mieszanina wody i lodu; gorąca woda

Instrukcja wykonania:

  • Zamknięty zbiorniczek zawierający homogeniczny roztwór gazowy NO 2 N 2 O 4 umieść w zlewce z gorącą wodą (zbiorniczek utrzymywać w zlewce do jego równomiernego ogrzania się).

  • Następnie zbiorniczek z gazem umieść w łaźni lodowej.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Doświadczenie 2: „Zmiana położenia stanu równowagi pod wpływem temperatury”

  2. Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw do probówek, probówki, zlewki, czajnik elektryczny, pipety.

    Odczynniki chemiczne: roztwór chlorku kobaltu(II) o stężeniu 0,4 mol/dmIndeks górny 3, stężony kwas chlorowodorowy, gorąca woda, zimna woda z lodem.

    Instrukcja wykonania:

    - Do 3 probówek wlej po 5 cmIndeks górny 3 roztworu chlorku kobaltu(II).

    - Do każdej probówki dodaj po 3 cmIndeks górny 3 stężonego.

    - Jedną probówkę umieść w zlewce z gorąca wodą, a drugą w zlewce z wodą z lodem, trzecia probówka pozostaje w statywie w temperaturze pokojowej.

    - Obserwuj zachodzące zmiany.

  3. Karta pracy ucznia:

R1BS0TBeh9Lk1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 68.48 KB w języku polskim