Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak na stan równowagi wpływa temperatura?
Grupa odbiorcza: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
9) wymienia czynniki, które wpływają na stan równowagi reakcji; wyjaśnia, dlaczego obecność katalizatora nie wpływa na wydajność przemiany; stosuje regułę Le Chateliera-Brauna (regułę przekory) do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury, stężenia reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi dynamicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
posługuje się regułą przekory w sytuacji zmiany temperatury;
określa sposoby zwiększenia wydajności produktu;
ocenia jaką rolę odgrywa temperatura w reakcjach chemicznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami z dostępem do Internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
tablica interaktywna/tablica biała.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której przedstawiony jest kameleon, po czym zadaje uczniom pytanie:
Jak zachowuje się skóra kameleona w zależności od warunków?
Czy zachowanie kameleona można przyrównać do procesów chemicznych?
Czy temperatura wpływa na procesy chemiczne?
Co dzieje się, gdy coś ogrzewamy lub chłodzimy (biorąc pod uwagę układ reakcyjny)?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów - stworzenie mapy czynników wpływających na stan równowagi.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu źródłowego w e‑materiale – reguła przekory, reakcje endo- i egzotermiczne. Chętni uczniowie definiują na forum wskazane pojęcia.
Eksperyment chemiczny: pokaz uczniowski „Wpływ temperatury na stan równowagi reakcji dimeryzacji ditlenku azotu ()” (lub zamiennie doświadczenie 2 - patrz materiały pomocnicze), zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel wyznacza uczniów do roli asystentów, którzy otrzymują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętni uczniowie prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej film samouczek zatytułowany “Jak na stan równowagi wpływa temperatura?”. Powrót do fazy wstępnej - analiza czynników wpływających na stan równowagi. Uczniowie samodzielnie sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.
Uczniowie, samodzielnie sprawdzając swoją wiedzę, wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytania skierowane do uczniów: o czym mówi reguła przekory? Jaką reakcję nazywamy egzotermiczną? Jak przebiega reakcja endotermiczna? W jaki sposób temperatura wpływa na równowagę chemiczną reakcji? Jakie czynniki wpływają na stan równowagi chemicznej?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie gromadzą w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale w części „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas wykonywania pracy domowej oraz podczas przygotowywania się do lekcji, czy sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
O czym mówi reguła przekory?
Jaką reakcję nazywamy egzotermiczną?
Jak przebiega reakcja endotermiczna?
W jaki sposób temperatura wpływa na równowagę chemiczną reakcji?
Jakie czynniki wpływają na stan równowagi chemicznej?
Karty charakterystyk używanych substancji na lekcji.
Doświadczenie 1:
Sprzęt i szkło laboratoryjne: 2 zlewki o obj. 1 litra, czajnik elektryczny
Odczynniki chemiczne: ampuła zawierająca ditlenek azotu, mieszanina wody i lodu; gorąca woda
Instrukcja wykonania:
Zamknięty zbiorniczek zawierający homogeniczny roztwór gazowy i umieść w zlewce z gorącą wodą (zbiorniczek utrzymywać w zlewce do jego równomiernego ogrzania się).
Następnie zbiorniczek z gazem umieść w łaźni lodowej.
Obserwuj zmiany.
Doświadczenie 2: „Zmiana położenia stanu równowagi pod wpływem temperatury”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw do probówek, probówki, zlewki, czajnik elektryczny, pipety.
Odczynniki chemiczne: roztwór chlorku kobaltu(II) o stężeniu 0,4 mol/dmIndeks górny 33, stężony kwas chlorowodorowy, gorąca woda, zimna woda z lodem.
Instrukcja wykonania:
- Do 3 probówek wlej po 5 cmIndeks górny 33 roztworu chlorku kobaltu(II).
- Do każdej probówki dodaj po 3 cmIndeks górny 33 stężonego.
- Jedną probówkę umieść w zlewce z gorąca wodą, a drugą w zlewce z wodą z lodem, trzecia probówka pozostaje w statywie w temperaturze pokojowej.
- Obserwuj zachodzące zmiany.
Karta pracy ucznia: