Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polski rząd na uchodźstwie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia polityczne i społeczne znaczenie powołania polskich władz państwowych i sił zbrojnych na uchodźstwie.
tłumaczy, czym zajmował się polski rząd na uchodźstwie.
wyjaśnia, jakie były początki konspiracyjnych sił zbrojnych i wymienia najważniejsze organizacje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polski rząd na uchodźstwie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Linia chronologiczna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz linii chronologicznej.
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Omówienie planowanego przebiegu zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji. Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika polecenie nr 2 dołączone do linii chronologicznej, z którą uczniowie zapoznali się przed zajęciami - „Opisz działalność rządu RP na emigracji. Wyjaśnij, w jaki sposób sytuacja międzynarodowa wpływała na podejmowane przez polski rząd decyzje polityczne”. Uczniowie wykonują je w parach. Następnie wybrane dwójki uczniowskie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy, pozostali uczniowie i nauczyciel odnoszą się do tych odpowiedzi.
Kolejne polecenie nr 3 dotyczące polskiej armii uczniowe wykonują indywidualnie. Omówienie zadań jest prowadzone przez nauczyciela i następuje bezpośrednio po wykonaniu przez uczniów polecenia.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim z filmów poświęconym działalności polskiego rządu na uchodźstwie i problemom, jakim jego przedstawiciele musieli stawić czoła. Klasa dzieli się na 5‑osobowe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do dwóch poleceń związanych z tym materiałem filmowym. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, ocenia przedstawioną przez ucznia prezentację.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 4 i 5 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z pierwszym z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
M. Hulas, Goście czy intruzi? Rząd polski na uchodźstwie, wrzesień 1939‑lipiec 1943, Warszawa 1996.
G. Sanford, Zbrodnia katyńska a stosunki polsko‑sowieckie w latach 1941‑1943, Zbrodnia katyńska. Przesłanie dla przyszłości, Zeszyty katyńskie nr 21, Warszawa 2006
M. M. Drozdowski, Ignacy Jan Paderewski. Zarys biografii politycznej, Warszawa 1981.
K. Popiel, Generał Sikorski w mojej pamięci, Warszawa 1983.
Wskazówki metodyczne:
Zarówno linia chronologiczna, jak i filmy mogą zostać wykorzystane do powtórki wiedzy przed zajęciami dotyczącymi procesu przejmowania władzy przez komunistów w Polsce w latach 40. XX wieku.