Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.

R1L86q48JDtmi
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Polski rząd na uchodźstwie. Część pierwsza.
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego wybór gen. Władysława Sikorskiego na premiera rządu RP na uchodźstwie określony został przez eksperta zmianą polityczną.

R1VUbBwvshG8h
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz relacje polsko‑brytyjsko‑sowieckie w 1941 i 1942 roku.

R1VUbBwvshG8h
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R3qQMGsXtWMb3
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Polski rząd na uchodźstwie. Część druga.
Polecenie 4

Przedstaw polityczne i społeczne znaczenie powstania polskiego rządu i państwa na uchodźstwie.

R1VUbBwvshG8h
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, z jakimi problemami musiał mierzyć się polski rząd na uchodźstwie.

RLDKAEPHLLlVN
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz, która z postaci na poniższym zdjęciu to gen. Władysław Sikorski.

RCeiYRd7jAoZb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Centralne Archiwum Wojskowe, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1E1D6GJJK0Hy
Wymień członków polskiego rządu na uchodźstwie. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Dopasuj osobę do odpowiadającego jej opisu.

Rk35LwS5T9T9I
Władysław Sikorski Możliwe odpowiedzi: 1. major kawalerii Wojska Polskiego, ze swoim oddziałem prowadził walkę partyzancką na Kielecczyźnie, 2. polski pianista, polityk, przewodniczył Radzie Narodowej, 3. polski wojskowy i polityk, podczas II wojny światowej Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych i premier rządu RP na uchodźstwie, 4. generał dywizji Polskich Sił Zbrojnych, dowodził Służbie Zwycięstwu Polski Ignacy Paderewski Możliwe odpowiedzi: 1. major kawalerii Wojska Polskiego, ze swoim oddziałem prowadził walkę partyzancką na Kielecczyźnie, 2. polski pianista, polityk, przewodniczył Radzie Narodowej, 3. polski wojskowy i polityk, podczas II wojny światowej Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych i premier rządu RP na uchodźstwie, 4. generał dywizji Polskich Sił Zbrojnych, dowodził Służbie Zwycięstwu Polski Henryk Dobrzański Możliwe odpowiedzi: 1. major kawalerii Wojska Polskiego, ze swoim oddziałem prowadził walkę partyzancką na Kielecczyźnie, 2. polski pianista, polityk, przewodniczył Radzie Narodowej, 3. polski wojskowy i polityk, podczas II wojny światowej Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych i premier rządu RP na uchodźstwie, 4. generał dywizji Polskich Sił Zbrojnych, dowodził Służbie Zwycięstwu Polski Michał Tokarzewski-Karaszewicz Możliwe odpowiedzi: 1. major kawalerii Wojska Polskiego, ze swoim oddziałem prowadził walkę partyzancką na Kielecczyźnie, 2. polski pianista, polityk, przewodniczył Radzie Narodowej, 3. polski wojskowy i polityk, podczas II wojny światowej Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych i premier rządu RP na uchodźstwie, 4. generał dywizji Polskich Sił Zbrojnych, dowodził Służbie Zwycięstwu Polski
1
Ćwiczenie 3

Odpowiedz na poniższe pytanie, zaznaczając prawidłową odpowiedź.

R1O0O4bEICa5w
Związek Walki Zbrojnej przekształcił się w 1942 r. w: Możliwe odpowiedzi: 1. Armię Krajową., 2. w nic się nie przekształcił., 3. Służbę Zwycięstwu Polski., 4. Polskie Tajne Siły Zbrojne.
21
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj źródła i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Przeanalizuj źródło i na jego podstawie wykonaj polecenia.

Źródło 1.

1

8 października 1939 r. cała odpowiedzialność przed narodem za powodzenie naszych wysiłków spoczywa wyłącznie na Panu, Generale. Nie może ani na chwilę Pan Generał zapomnieć, że ani Pan Prezydent Rzeczypospolitej, ani reszta członków rządu […] nie uosabiają, ani wobec naszych sprzymierzeńców, ani wobec kraju, tych wielkich nadziei, jakie pokładamy w Panu, Drogi Generale.

Ignacy Jan Paderewski

A Cytat za: M. M. Drozdowski, Ignacy Jan Paderewski. Zarys biografii politycznej, Warszawa 1981, s. 238.

Źródło 2.

RuWV1XlKruNE7
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1IZAt2oLrVXx
(Uzupełnij).
REVbHJlk65wm8
Jaką funkcję w rządzie RP na uchodźctwie pełniła osoba, do której skierowany był list I. Paderewskiego? Zaznacz dwie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Delegat Rządu RP na Kraj, 2. Dowódca Służby Zwycięstwu Polski, 3. Przewodniczący Rady Narodowej RP na Uchodźstwie, 4. Naczelny Wódz Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, 5. Prezydent RP na Uchodźctwie, 6. Dowódca Służby Zwycięstwu Polski, 7. Premier Rządu na Uchodźctwie
R1VLSypD99LFD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Przeczytaj uważnie źródła i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się uważnie ze źródłami i na ich podstawie wykonaj polecenia.

Źródło 1.

1
K. Wierzyński Na zajęcie Warszawy przez Rosjan

Generale, coś przezwał się dla innych Borem,
A dla nas – o Lwim Sercu pozostał legendą […]

Twój żołnierz wciąż pamięta i jak ma zapomnieć
O tych lasach katyńskich, gdzie z gliny i pyłu
Straszny kopiec przed nami nie przestał ogromnieć,
Góra z czaszek przebitych kulami od tyłu […]
Twój żołnierz stąd, od sierpnia do września, śród nocy

Patrzy na ten brzeg Wisły, co niezbyt daleko
Leżał wtedy, by podać wam broń do pomocy,
Jak brzeg innego świata, choć tylko za rzeką;
Tam czekano, jak w loży, aż wyjdą z podziemi
Potomkowie Okrzei i spalą swe kości,
By Polak zdobył wolność nie dłońmi swojemi,
Lecz by padł, bo Kreml takiej zakazał wolności.

B Źródło: K. Wierzyński, Na zajęcie Warszawy przez Rosjan. Cytat za: M. M. Drozdowski, A. Zahorski, Historia Warszawy, Warszawa 2004, s. 373, 374.

Źródło 2.

1
K. Popiel Generał Sikorski w mojej pamięci

12 kwietnia […] Niemcy ogłosiły komunikat […]. Było to zupełne zaskoczenie […], Sikorski nawet interpelował bezpośrednio u Stalina w sprawie oficerów jeńców, o których wiadomo było, że przebywali w Starobielsku, Ostaszkowie i Kozielsku. Stalin na to odpowiedział, że wypuszczono z obozu wszystkich jeńców i jeżeli pewnej ilości brak, to musieli wymaszerować do Mandżurii… . Zakrawało to na żart […]. A tu straszna wiadomość […]. Zapanowała po prostu rozpacz i jawiło się pytanie, co robić. Jak zareagować?

C Źródło: K. Popiel, Generał Sikorski w mojej pamięci, Warszawa 1983, s. 165.

Źródło 3.

R18domV0ModX7
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RtviHvjsMN8VQ
1. Opisz, jakiego tragicznego wydarzenia dotyczą źródła 1 i 2. (Uzupełnij) 2. Wyjaśnij, jakie konsekwencje dla Polski miało ujawnienie tego wydarzenia. (Uzupełnij) 3. Porównaj źródła 1, 2 i 3. Na ich podstawie rozstrzygnij, czy fragment tekstu ze źródła 1 mówi o tych samych wydarzeniach, które przedstawiono w źródle 2 i na fotografii ze źródła 3. Swoją odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).