Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Funkcje wyborów i naruszanie procedur wyborczych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
8) przedstawia funkcje wyborów w państwach demokratycznych i niedemokratycznych; analizuje na przykładach przejawy naruszania uczciwości procedur wyborczych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje funkcje wyborów w państwach demokratycznych;
ocenia znaczenie przeprowadzania cyklicznych wolnych wyborów dla funkcjonowania państwa demokratycznego;
analizuje sposoby wybierania najważniejszych organów władzy w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata oksfordzka;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
2. Uczniowie zapoznają się z filmem. Następnie chętne/wybrane osoby w trakcie burzy mózgów odpowiadają na pytania do filmu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie przeprowadzają debatę oksfordzką z następującą tezą: wybory nie służą pociągnięciu polityków do odpowiedzialności, a jedynie potwierdzaniu słuszności rządów i umacnianiu władzy partii.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1–4. Jeśli któreś z rozwiązań wzbudza wątpliwości lub kontrowersje, można je omówić na forum klasy.
2. Uczniowie w parach rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.
Praca domowa:
Rozważ, w jakim stopniu ostatnie wybory parlamentarne w Polsce spełniły swoje funkcje w demokratycznym państwie: legitymizacyjną, kontrolną, kreacyjną i polityczno‑programową.
Materiały pomocnicze:
Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2006.
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, echr.coe.int.
Ocena funkcjonowania demokratycznych mechanizmów i procedur wyborczych w Polsce, cbos.pl.
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy, pkw.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie filmu uczniowie mogą przygotować mapę mentalną streszczającą jego treść. Dzięki temu ocenią, czy taki sposób notowania informacji jest dla nich przydatny.