Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Funkcje wyborów i naruszanie procedur wyborczych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

8) przedstawia funkcje wyborów w państwach demokratycznych i niedemokratycznych; analizuje na przykładach przejawy naruszania uczciwości procedur wyborczych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje funkcje wyborów w państwach demokratycznych;

  • ocenia znaczenie przeprowadzania cyklicznych wolnych wyborów dla funkcjonowania państwa demokratycznego;

  • analizuje sposoby wybierania najważniejszych organów władzy w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata oksfordzka;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.

2. Uczniowie zapoznają się z filmem. Następnie chętne/wybrane osoby w trakcie burzy mózgów odpowiadają na pytania do filmu.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie przeprowadzają debatę oksfordzką z następującą tezą: wybory nie służą pociągnięciu polityków do odpowiedzialności, a jedynie potwierdzaniu słuszności rządów i umacnianiu władzy partii.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1–4. Jeśli któreś z rozwiązań wzbudza wątpliwości lub kontrowersje, można je omówić na forum klasy.

2. Uczniowie w parach rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.

Praca domowa:

Rozważ, w jakim stopniu ostatnie wybory parlamentarne w Polsce spełniły swoje funkcje w demokratycznym państwie: legitymizacyjną, kontrolną, kreacyjną i polityczno‑programową.

Materiały pomocnicze:

Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2006.

Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, echr.coe.int.

Ocena funkcjonowania demokratycznych mechanizmów i procedur wyborczych w Polsce, cbos.pl.

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks Wyborczy, pkw.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie filmu uczniowie mogą przygotować mapę mentalną streszczającą jego treść. Dzięki temu ocenią, czy taki sposób notowania informacji jest dla nich przydatny.