Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Mnemonic Devices / Mnemotechniki

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.3, II.4, II.5, III.2, III.3, III.4, III.6, III.7, IV.3, IV.6, IV.8, V.6, V.8, V.11, VIII.2, VIII.3, IX.1, IX.2, X, XI, XII, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z mnemotechnikami i uczeniem się języków.

  2. Uczeń umie opisać wybrane techniki zapamiętywania.

  3. Uczeń potrafi rozmawiać o wykorzystaniu mnemotechnik w procesie uczenia się.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sposobów skutecznego uczenia się.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat technik skutecznego uczenia się i zapamiętywania.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Do you have a good memory?

  • What techniques do you use to memorise information?

  • Have you ever tried using mnemonics?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą ilustracje z wyrażeniami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Mnemonic Devices i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wykonują Exercise 34 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  3. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna), a nauczyciel nanosi odpowiedź na tablicę.

  4. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i oceniają, czy zdania w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna) są prawdziwe, czy fałszywe. Podają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 3 i/lub 4 (Prezentacja multimedialna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się) . Pracują w grupach trzyosobowych i przygotowują krótki raport na temat technik uczenia się, jakie stosują. Każda grupa prezentuje raport na forum klasy. Uczniowie wybierają najskuteczniejsze/najciekawsze/najczęściej stosowane techniki zapamiętywania.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You run a blog where you post things on topics which you find interesting. You have recently become interested in mnemonics and you would like to share your thoughts. In your entry:

  • write why you became interested in this topic;

  • describe the selected mnemonics;

  • name the advantages of using mnemonics;

  • ask readers what they think about this topic and encourage them to leave comments.

Write your blog entry in 100–150 words in an appropriate style.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują w formie slajdu prezentacyjnego przykład, jak jedna z technik zapamiętywania pomogła im przyswoić treści/słownictwo z wybranej lekcji odbywającej się w klasie. Slajd zawiera trzy punkty. Pierwszy precyzuje treść/słownictwo, jaką uczeń musiał przyswoić. Punkt drugi prezentuje technikę (jedną z wymienionych w prezentacji). Punkt trzeci opisuje, w jaki sposób uczeń wdrożył daną technikę. Każdy opis punktu nie powinien być dłuższy niż trzy zdania. Na kolejnych zajęciach uczniowie przedstawiają prace na forum klasy.