Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Twierdzenie o linii środkowej w trójkącie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
4. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
7. stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
9. wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
10. wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12. przeprowadza dowody geometryczne;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje i rozpoznaje linie środkowe w trójkącie oraz wskazuje trójkąt środkowy,
formułuje i stosuje twierdzenie o linii środkowej w trójkącie oraz twierdzenie odwrotne,
wskazuje i rozpoznaje trójkąty przystające wyznaczone przez linie środkowe w trójkącie, zna stosunek ich pól do pola trójkąta wyjściowego,
wskazuje i rozpoznaje trapezy i równoległoboki podobne wyznaczone przez linie środkowe w trójkącie, zna stosunek ich pól do pola trójkąta wyjściowego,
rozumie różnice w pojęciach środkowej w trójkącie i linii środkowej w trójkącie,
wykorzystuje twierdzenie o linii środkowej w trójkącie do dowodu twierdzenia, że środkowe w trójkącie przecinają się w jednym punkcie, który dzieli środkowe w stosunku ,
wykorzystuje własności linii środkowych w rozwiązywaniu zadań .
Strategie nauczania
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
pokaz w oparciu o symulację interaktywną
dyskusja
Formy zajęć:
praca indywidualna
praca w parach
praca z całą klasą
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji, formułuje cele i kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają twierdzenia Talesa w różnych wersjach.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Wybrani uczniowie podają definicję i przykłady linii środkowej w trójkącie, wskazują bok odpowiadający danej linii środkowej, trójkąt środkowy.
Nauczyciel formułuje twierdzenie o linii środkowej w trójkącie i wyświetla film z dowodami tego twierdzenia.
Wybrany uczeń podaje wnioski z tego twierdzenia, wskazuje trapezy i równoległoboki wyznaczone przez linie środkowe w trójkącie.
Nauczyciel podaje twierdzenie o środkowych w trójkącie. Podkreśla różnice w pojęciach środkowej i linii środkowej.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z dowodem twierdzenia o środkowych w trójkącie.
Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną a wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia sprawdzające.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wskazuje ich mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Polecenie: Wytnij z kartonu 4 trójkąty przystające. Ułóż z nich trójkąt podobny do nich. Wskaż linie środkowe. Jakie długości mają linie środkowe i boki ułożonego trójkąta? Jakie są zależności między polami trójkątów?
Materiały pomocnicze:
Figury podobneFigury podobne
Własności podobieństwaWłasności podobieństwa
Wielokąty podobneWielokąty podobne
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć,
do utrwalania wiedzy,
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji,
jako utrwalenie wiadomości o wzorze Herona lub polach trójkątów podobnych.