Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych, odróżnianie kwasów nasyconych od nienasyconych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów; pisze odpowiednie równania reakcji; przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).
Zakres rozszerzony
XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:
4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów, amidów; pisze odpowiednie równania reakcji; projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje budowę nasyconych i nienasyconych wyższych kwasów karboksylowych;
bada i opisuje właściwości fizyczne wyższych kwasów karboksylowych;
pisze i uzgadnia równania reakcji wyższych kwasów karboksylowych z wodorotlenkami;
analizuje reakcje chemiczne charakterystyczne dla nienasyconych wyższych kwasów karboksylowych;
podaje sposób, w jaki można odróżnić od siebie wyższe kwasy karboksylowe nasycone od nienasyconych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
metoda lekcji odwróconej;
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
eksperyment uczniowski;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
Przed lekcją
Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie pracują z e‑materiałem w kontekście podziału wyższych kwasów karboksylowych (nasyconych i nienasyconych), zapoznają się ze wzorami sumarycznymi i uproszczonymi oraz z nazwami systematycznymi i zwyczajowymi kwasów.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informację zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału i zadaje pytanie: Czy stwierdzenie, że „kwas jest substancją niebezpieczną, żrąca” jest zawsze zasadne w stosunku do wszystkich kwasów? Jeśli nie, to w jakich przypadkach jest inaczej?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów: burza mózgów wokół pojęcia wyższe kwasy karboksylowe - podział kwasów, wzory sumaryczne i uproszczone oraz nazwy systematyczne i zwyczajowe kwasów. Nauczyciel może mieć przygotowane na kartkach osobno wzory i nazwy kwasów - pokazuje uczniom, a uczniowie odgadują.
Ustalenie celów lekcji: nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach, wykorzystując wiedzę teoretyczną, przenoszą się do wirtualnego laboratorium w e‑materiale i wykonują przedstawione tam doświadczenie chemiczne. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i wspiera podczas wykonywania polecenia.
Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które przeprowadzają doświadczenie „Badanie właściwości fizycznych wyższych kwasów karboksylowych” - doświadczenie nr 1 (materiał pomocniczy). Prowadzący zajęcia rozdaje karty pracy, w których uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia i wnioski, po czym liderzy prezentują efekty pracy grupowej na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną uczniów.
Eksperyment - pokaz uczniowski. Nauczyciel wskazuje uczniów do roli asystentów, którzy będą wykonywali pokazy uczniowskie – „Właściwości chemiczne wyższych kwasów karboksylowych” – doświadczenie nr 2 (materiał pomocniczy). Chętni uczniowie zapisują równania reakcji kwasów z wodorotlenkami oraz reakcji spalania na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich zapisu. Wszyscy uczniowie zapisują reakcje chemiczne w formie cząsteczkowej w zeszytach.
Uczniowie samodzielnie, na podstawie e‑materiału, sporządzają notatkę w zeszytach „odróżnianie wyższych kwasów nasyconych od nienasyconych”. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują swoje notatki na forum. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas palmitynowy?
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas stearynowy?
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas oleinowy?
Który z wyższych kwasów karboksylowych posiada wiązanie podwójne i między którymi atomami węgla?
Jakie produkty otrzymamy w reakcji wyższych kwasów karboksylowych z wodorotlenkami?
Jak chemicznie odróżnić można kwas oleinowy od formy ciekłej kwasu palmitynowego lub stearynowego?
Co to jest stearyna?
Czy z kwasu oleinowego można otrzymać kwas stearynowy? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas przygotowywania się do lekcji czy sprawdzianu oraz podczas porównywania właściwości z niższymi kwasami karboksylowymi.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas palmitynowy?
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas stearynowy?
Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas oleinowy?
Który z wyższych kwasów karboksylowych posiada wiązanie podwójne i między którymi atomami węgla?
Jakie produkty otrzymamy w reakcji wyższych kwasów karboksylowych z wodorotlenkami?
Jak chemicznie odróżnić można kwas oleinowy od formy ciekłej kwasu palmitynowego lub stearynowego?
Co to jest stearyna?
Czy z kwasu oleinowego można otrzymać kwas stearynowy? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Nauczyciel przygotowuje na kartkach osobno wzory i nazwy kwasów karboksylowych na podstawie e‑materiału.
Doświadczenie nr 1:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, łyżeczka, bagietka, statyw do probówek.
Odczynniki chemiczne: kwas palmitynowy, kwas stearynowy, kwas oleinowy, woda destylowana.
Instrukcja do doświadczenia 1:
W probówkach umieść niewielkie ilości podanych wyższych kwasów karboksylowych: kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego.
Określ ich stan skupienia, barwę oraz zapach.
Zbadaj ich rozpuszczalność w wodzie, dodając do każdej z probówek kilka cmIndeks górny 33 wody destylowanej, a następnie zawartości zamieszaj bagietką. Obserwuj zmiany.
Doświadczenie nr 2:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, łyżeczka, bagietka, statyw do probówek, pipeta, palnik gazowy, zapałki/zapalniczka, łyżeczka do spalań, łapa do probówek.
Odczynniki chemiczne: kwas palmitynowy, kwas stearynowy, kwas oleinowy, roztwory wodorotlenków: sodu i potasu.
Instrukcja do doświadczenia 2:
W trzech probówkach umieść niewielkie ilości podanych wyższych kwasów karboksylowych: kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego. Następnie do pierwszej probówki dodaj roztworu wodorotlenku potasu; do drugiej – roztworu wodorotlenku sodu; do trzeciej – roztworu wodorotlenku potasu. Kolejno każdą probówkę podgrzewaj w płomieniu palnika. Obserwuj zachodzące zmiany.
Wsyp na łyżeczkę do spalań niewielką ilość kwasu staerynowego i zapal zawartość w płomieniu palnika i obserwuj zmiany.
Karta pracy w formie tabeli dla uczniów: