Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych, odróżnianie kwasów nasyconych od nienasyconych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów; pisze odpowiednie równania reakcji; przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).

Zakres rozszerzony

XVI. Kwasy karboksylowe. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne kwasów karboksylowych na podstawie reakcji tworzenia: soli, estrów, amidów; pisze odpowiednie równania reakcji; projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymywać sole kwasów karboksylowych (w reakcjach kwasów z: metalami, tlenkami metali, wodorotlenkami metali i solami kwasów o mniejszej mocy).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje budowę nasyconych i nienasyconych wyższych kwasów karboksylowych;

  • bada i opisuje właściwości fizyczne wyższych kwasów karboksylowych;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji wyższych kwasów karboksylowych z wodorotlenkami;

  • analizuje reakcje chemiczne charakterystyczne dla nienasyconych wyższych kwasów karboksylowych;

  • podaje sposób, w jaki można odróżnić od siebie wyższe kwasy karboksylowe nasycone od nienasyconych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda lekcji odwróconej;

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • eksperyment uczniowski;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

Przed lekcją

  1. Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie pracują z e‑materiałem w kontekście podziału wyższych kwasów karboksylowych (nasyconych i nienasyconych), zapoznają się ze wzorami sumarycznymi i uproszczonymi oraz z nazwami systematycznymi i zwyczajowymi kwasów.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informację zawartą we wprowadzeniu do e‑materiału i zadaje pytanie: Czy stwierdzenie, że „kwas jest substancją niebezpieczną, żrąca” jest zawsze zasadne w stosunku do wszystkich kwasów? Jeśli nie, to w jakich przypadkach jest inaczej?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów: burza mózgów wokół pojęcia wyższe kwasy karboksylowe - podział kwasów, wzory sumaryczne i uproszczone oraz nazwy systematyczne i zwyczajowe kwasów. Nauczyciel może mieć przygotowane na kartkach osobno wzory i nazwy kwasów - pokazuje uczniom, a uczniowie odgadują.

  3. Ustalenie celów lekcji: nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach, wykorzystując wiedzę teoretyczną, przenoszą się do wirtualnego laboratorium w e‑materiale i wykonują przedstawione tam doświadczenie chemiczne. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i wspiera podczas wykonywania polecenia.

  2. Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które przeprowadzają doświadczenie „Badanie właściwości fizycznych wyższych kwasów karboksylowych” - doświadczenie nr 1 (materiał pomocniczy). Prowadzący zajęcia rozdaje karty pracy, w których uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia i wnioski, po czym liderzy prezentują efekty pracy grupowej na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną uczniów.

  3. Eksperyment - pokaz uczniowski. Nauczyciel wskazuje uczniów do roli asystentów, którzy będą wykonywali pokazy uczniowskie – „Właściwości chemiczne wyższych kwasów karboksylowych” – doświadczenie nr 2 (materiał pomocniczy). Chętni uczniowie zapisują równania reakcji kwasów z wodorotlenkami oraz reakcji spalania na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich zapisu. Wszyscy uczniowie zapisują reakcje chemiczne w formie cząsteczkowej w zeszytach.

  4. Uczniowie samodzielnie, na podstawie e‑materiału, sporządzają notatkę w zeszytach „odróżnianie wyższych kwasów nasyconych od nienasyconych”. Chętni lub wybrani uczniowie odczytują swoje notatki na forum. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia podane informacje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:

  • Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas palmitynowy?

  • Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas stearynowy?

  • Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas oleinowy?

  • Który z wyższych kwasów karboksylowych posiada wiązanie podwójne i między którymi atomami węgla?

  • Jakie produkty otrzymamy w reakcji wyższych kwasów karboksylowych z wodorotlenkami?

  • Jak chemicznie odróżnić można kwas oleinowy od formy ciekłej kwasu palmitynowego lub stearynowego?

  • Co to jest stearyna?

  • Czy z kwasu oleinowego można otrzymać kwas stearynowy? Jeśli tak, to w jaki sposób?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas przygotowywania się do lekcji czy sprawdzianu oraz podczas porównywania właściwości z niższymi kwasami karboksylowymi.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas palmitynowy?

  • Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas stearynowy?

  • Jakimi właściwościami fizycznymi charakteryzuje się kwas oleinowy?

  • Który z wyższych kwasów karboksylowych posiada wiązanie podwójne i między którymi atomami węgla?

  • Jakie produkty otrzymamy w reakcji wyższych kwasów karboksylowych z wodorotlenkami?

  • Jak chemicznie odróżnić można kwas oleinowy od formy ciekłej kwasu palmitynowego lub stearynowego?

  • Co to jest stearyna?

  • Czy z kwasu oleinowego można otrzymać kwas stearynowy? Jeśli tak, to w jaki sposób?

  1. Nauczyciel przygotowuje na kartkach osobno wzory i nazwy kwasów karboksylowych na podstawie e‑materiału.

  2. Doświadczenie nr 1:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, łyżeczka, bagietka, statyw do probówek.

Odczynniki chemiczne: kwas palmitynowy, kwas stearynowy, kwas oleinowy, woda destylowana.

Instrukcja do doświadczenia 1:

  • W probówkach umieść niewielkie ilości podanych wyższych kwasów karboksylowych: kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego.

  • Określ ich stan skupienia, barwę oraz zapach.

  • Zbadaj ich rozpuszczalność w wodzie, dodając do każdej z probówek kilka cmIndeks górny 3 wody destylowanej, a następnie zawartości zamieszaj bagietką. Obserwuj zmiany.

  1. Doświadczenie nr 2:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, łyżeczka, bagietka, statyw do probówek, pipeta, palnik gazowy, zapałki/zapalniczka, łyżeczka do spalań, łapa do probówek.

Odczynniki chemiczne: kwas palmitynowy, kwas stearynowy, kwas oleinowy, roztwory wodorotlenków: sodu i potasu.

Instrukcja do doświadczenia 2:

  • W trzech probówkach umieść niewielkie ilości podanych wyższych kwasów karboksylowych: kwasu palmitynowego, stearynowego i oleinowego. Następnie do pierwszej probówki dodaj roztworu wodorotlenku potasu; do drugiej – roztworu wodorotlenku sodu; do trzeciej – roztworu wodorotlenku potasu. Kolejno każdą probówkę podgrzewaj w płomieniu palnika. Obserwuj zachodzące zmiany.

  • Wsyp na łyżeczkę do spalań niewielką ilość kwasu staerynowego i zapal zawartość w płomieniu palnika i obserwuj zmiany.

  1. Karta pracy w formie tabeli dla uczniów:

R1GdTtjC439Yv

Plik DOCX o rozmiarze 34.45 KB w języku polskim