Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Zastosowanie twierdzenia Talesa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje i stosuje twierdzenie Talesa w różnych wersjach,

  • zna zastosowanie twierdzenie Talesa do mierzenia odległości między odległymi obiektami oraz wysokości obiektów,

  • opisuje działanie „camera obscura”, potrafi wielkość obrazu wyznaczyć na podstawie wielkości obiektu rzeczywistego oraz odległości otworu urządzenia od obiektu rzeczywistego i ekranu, rozpoznaje czy obraz jest odwrócony

  • wykorzystuje twierdzenie Talesa w szacowaniu wychylenia ramion belki podpartej w jednym punkcie (np. huśtawka),

  • wykorzystuje twierdzenia Talesa w opisie sytuacji związanych z odbiciem bili w grze w bilard,

  • stosuje twierdzenie Talesa w odniesieniu do odległości i wielkości obiektów kosmicznych (Słońce, Ziemia, Księżyc),

  • stosuje twierdzenia Talesa do wyznaczania długości, pól oraz stosunków długości i stosunków pól w trójkątach i czworokątach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka

  • pokaz w oparciu o interaktywny aplet

  • analiza pomysłów

  • burza mózgów

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca z całą klasą

Środki dydaktyczne:

  • Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie przypominają twierdzenie Talesa w różnych wersjach, twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa oraz wnioski z twierdzenia Talesa.

  2. Nauczyciel podaje temat lekcji, określa jej cele i podaje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów dotyczącą zastosowania twierdzenia Talesa.

  2. Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje pomysły.

  3. Uczniowie w parach zapoznają się z przykładami zastosowania z sekcji Przeczytaj: mierzenie wysokości piramidy, odległości okrętu od brzegu, odbicia bili w bilardzie, długości średnicy Księżyca.

  4. Nauczyciel przedstawia działanie „camery obscura”. Wyjaśnia, dlaczego na ekranie pojawia się obraz odwrócony.

  5. Nauczyciel omawia zastosowanie twierdzenia Talesa w zagadnieniach planimetrii.

  6. Wybrany uczeń uruchamia Aplet GeoGebry i poprzez zmianę odległości ekranu „camera obscura” obserwuje zachowanie się obrazu: obraz odwrócony, zmniejsza/powiększa się proporcjonalnie do odległości.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie samodzielnie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę rozwiązując wybrane ćwiczenia.

  2. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wskazując ich mocne i słabe strony.

  3. Uczniowie kończą zdanie: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”

Praca domowa:

Uczeń opisuje sposób w jaki można wyznaczyć szerokość konkretnej ulicy. Dokonuje pomiarów i obliczeń. Przedstawia raport z doświadczenia. Uczniowie zainteresowani zapoznają się z twierdzeniem Menelaosa i jego dowodem.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Aplet może być wykorzystany przez uczniów:

  • podczas przygotowywania się do zajęć,

  • do utrwalania wiedzy,

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji,

  • jako ciekawostka przy symetrii środkowej.