Dla nauczyciela
Autor: Bożena Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Zastosowanie twierdzenia Talesa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje i stosuje twierdzenie Talesa w różnych wersjach,
zna zastosowanie twierdzenie Talesa do mierzenia odległości między odległymi obiektami oraz wysokości obiektów,
opisuje działanie „camera obscura”, potrafi wielkość obrazu wyznaczyć na podstawie wielkości obiektu rzeczywistego oraz odległości otworu urządzenia od obiektu rzeczywistego i ekranu, rozpoznaje czy obraz jest odwrócony
wykorzystuje twierdzenie Talesa w szacowaniu wychylenia ramion belki podpartej w jednym punkcie (np. huśtawka),
wykorzystuje twierdzenia Talesa w opisie sytuacji związanych z odbiciem bili w grze w bilard,
stosuje twierdzenie Talesa w odniesieniu do odległości i wielkości obiektów kosmicznych (Słońce, Ziemia, Księżyc),
stosuje twierdzenia Talesa do wyznaczania długości, pól oraz stosunków długości i stosunków pól w trójkątach i czworokątach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pogadanka
pokaz w oparciu o interaktywny aplet
analiza pomysłów
burza mózgów
Formy zajęć:
praca indywidualna
praca w parach
praca z całą klasą
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przypominają twierdzenie Talesa w różnych wersjach, twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa oraz wnioski z twierdzenia Talesa.
Nauczyciel podaje temat lekcji, określa jej cele i podaje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów dotyczącą zastosowania twierdzenia Talesa.
Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje pomysły.
Uczniowie w parach zapoznają się z przykładami zastosowania z sekcji Przeczytaj: mierzenie wysokości piramidy, odległości okrętu od brzegu, odbicia bili w bilardzie, długości średnicy Księżyca.
Nauczyciel przedstawia działanie „camery obscura”. Wyjaśnia, dlaczego na ekranie pojawia się obraz odwrócony.
Nauczyciel omawia zastosowanie twierdzenia Talesa w zagadnieniach planimetrii.
Wybrany uczeń uruchamia Aplet GeoGebry i poprzez zmianę odległości ekranu „camera obscura” obserwuje zachowanie się obrazu: obraz odwrócony, zmniejsza/powiększa się proporcjonalnie do odległości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie samodzielnie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę rozwiązując wybrane ćwiczenia.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wskazując ich mocne i słabe strony.
Uczniowie kończą zdanie: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”
Praca domowa:
Uczeń opisuje sposób w jaki można wyznaczyć szerokość konkretnej ulicy. Dokonuje pomiarów i obliczeń. Przedstawia raport z doświadczenia. Uczniowie zainteresowani zapoznają się z twierdzeniem Menelaosa i jego dowodem.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet może być wykorzystany przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć,
do utrwalania wiedzy,
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji,
jako ciekawostka przy symetrii środkowej.