SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie i wielkość produkcji głównych ziemiopłodów. Produkcja roślinna w wybranych regionach świata

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo, rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie, śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje makroregiony rolnicze na świecie,

  • wskazuje rodzaje roślin uprawnych,

  • omawia występowanie roślin uprawnych na świecie,

  • wymienia i charakteryzuje miejsca o największej produkcji danej rośliny.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

Andrzejuk A., Produkcja i handel kawą na świecie i w Polsce, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego” 2016, nr 116, s. 105–117.

Nosecka B. (red.), Polski i światowy rynek wybranych owoców, warzyw i ich przetworów, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2017.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cele zajęć.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każdej z nich przydziela jeden rodzaj lub kilka rodzajów roślin (zboża, bulwiaste, owoce i używki, cukrodajne, oleiste i włókniste).

  • Uczniowie na forum klasy kolejno przedstawiają informacje dotyczące roślin i obszarów ich upraw.

  • W drugiej części zajęć uczniowie dzielą się 11 lub mniej grup (zależnie od wielkości klasy, decyduje nauczyciel), a każdej grupie przydzielona zostaje jedna z roślin zaprezentowanych w tabeli Udział w światowej produkcji wybranych roślin w 2000 i 2016 roku z części „Przeczytaj”. Uczniowie na podstawie tabeli oraz grafiki interaktywnej omawiają najważniejsze obszary upraw danej rośliny w skali świata. Poszukują także odpowiedzi na pytanie o zmianę czołowych producentów, a także o rolę Polski w uprawach roślin.

  • Uczniowie na forum klasy przedstawiają wyniki swoich analiz, pozostali wykonują notatki, które wykorzystają do przygotowania domowej pracy pisemnej.

Alternatywny sposób przeprowadzenia fazy realizacyjnej

  • Każdy uczeń losuje jedno państwo – w zależności od liczebności klasy mogą to być także pary. Losy z państwami przygotowuje nauczyciel na podstawie danych zawartych w e‑materiale.

  • Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji na temat produkcji roślinnej wylosowanego państwa, zmian produkcji w latach 2000–2016, miejsca tego państwa na świecie w zakresie produkcji poszczególnych roślin. Do tego zadania uczniowie wykorzystują grafikę interaktywną oraz e‑materiał.

  • Na forum klasy uczniowie prezentują zebrane informacje, a pozostali przygotowują notatki, które posłużą do przygotowania pracy domowej.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości zawartych w e‑materiale.

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat najważniejszych producentów poszczególnych roślin na świecie oraz zmian w tym zakresie w latach 2016‑2020 w oparciu o  dostępne informacje.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana jako dodatkowe multimedium podczas lekcji dotyczącej wielkości produkcji rolnej w Polsce, w celu porównania wielkości produkcji danej rośliny w naszym kraju z jej największymi producentami w skali światowej (zakres podstawowy: X. 2).