1
Pokaż ćwiczenia:
Rf680cuL8BnVS1
Ćwiczenie 1
Na podstawie tabeli nr 1 w e-materiale dokończ prawidłowo poniższe zdanie.

Największy procentowy wzrost zbiorów w okresie 1989-2016 dotyczy: Możliwe odpowiedzi: 1. owsa., 2. jęczmienia., 3. pszenicy., 4. kukurydzy.
Tabela do ćwiczenia 1 i 2. Zbiory wybranych zbóż na świecie w latach 1989, 2000, 2008 i 2016 (w mln t)

Zboże

1989/1991

2000

2008

2016

pszenica

559,1

576,3

689,9

749,0

jęczmień

170,6

132,0

157,6

141,0

żyto

33,6

20,0

17,7

12,9

owies

37,6

28,6

25,8

23,0

kukurydza

484,7

590,8

822,7

1 060,0

ryż

528,0

598,9

685,0

741,0

Indeks górny Źródło: GUS, Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej (2001 i 2018). Indeks górny koniec

R4ruXv3CSrP5F1
Ćwiczenie 2
Na podstawie poniższej tabeli, zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Całkowite zbiory zbóż w okresie 1989-2016 zwiększyły się o ponad połowę., 2. Udział pszenicy w całkowitych zbiorach zwiększył się., 3. Udział ryżu w całkowitych zbiorach w 2000 roku był wyższy niż pszenicy., 4. Zbiory ryżu i pszenicy w okresie 1989-2016 zwiększyły się w takim samym stopniu.
RJtJaUbi4yTfs11
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Pytanie pierwsze, 2. Pytanie drugie, 3. pppp, 4. dddd, 5. aaa
R17ewiqeXX9kZ1
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1PdJ1jNHmqv52
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Przeczytaj poniższy tekst i oceń prawdziwość stwierdzeń przedstawionych pod tekstem.

„Największym producentem owoców w świecie są Chiny. Średnio w latach 2004-2006 udział tego kraju w globalnych zbiorach owoców sięgał 17%, a w okresie 2012-2014 zwiększył się do 23%. Udział Indii wzrósł z 10 do 12%. Chiny dominowały w produkcji jabłek (49% udział w latach 2012-2014), arbuzów (72%), gruszek (70%), kaki (72%), śliwek i brzoskwiń (po 55%), mandarynek (53%), melonów (49%), grejpfrutów (42%) i truskawek (38%). Niewielkie było znaczenie Chin w produkcji wiśni, czereśni oraz owoców jagodowych (poza truskawkami). Indie są czołowym w świecie producentem: cytryn, bananów i owoców mango. Znaczący był również udział Indii w zbiorach innych mniej popularnych gatunków owoców egzotycznych (tj. gujawy czy papai). Trzecim światowym producentem owoców jest Brazylia. Udział tego kraju w globalnych zbiorach owoców w latach 2012-2014 wyniósł ok. 6%. Brazylia jest dominującym w świecie producentem pomarańczy (25%). Liczy się też w światowej produkcji ananasów (10%), bananów (6%) i papai (13%). USA – czwarty w świecie producent owoców największy udział ma w światowych zbiorach borówki wysokiej (53% w latach 2012-2014). Kraj ten jest drugim w świecie producentem grejpfrutów (13%). USA liczą się też w produkcji truskawek (18%), czereśni (15%), malin (15,5%), pomarańczy (10%), winogron (10%), jabłek (6%) i gruszek (3%). Pierwszą piątkę największych w świecie producentów owoców z udziałem ok. 2% zamykały w latach 2012-2014 Włochy. Włochy są liczącym się w świecie producentem winogron (10%) oraz kiwi (14%). W światowych zbiorach owoców liczą się także: Hiszpania (zwłaszcza w produkcji owoców cytrusowych), Francja, Indonezja, Meksyk, Filipiny, Turcja i Iran”.

Źródło: Nosecka B., (red.), 2017, Polski i światowy rynek wybranych owoców, warzyw i ich przetworów, Monografie Programu Wieloletniego, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa. 1. epikureizm, i sceptycyzm opierają się na pojęciach autarkii (niezależności od. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Ascetyzm stoicki pozwala na przyjemności duchowe, a ascetyzm epikurejski tylko. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Ascetyzm stoicki nakazuje wyzbycia się wszelkiej przyjemności, a ascetyz. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Ascetyzm stoicki nakazuje wyzbycia się wszelkiej przyjemności, a ascetyzm. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 5. Pomiędzy ascetyzmem epikurejskim a ascetyzmem stoickim nie ma różnicy, bo. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RdegkLUSvLMg82
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Tabela do ćwiczenia 7. Wartość eksportu produktów na świecie w latach 2009–2014 (tys. USD)

Produkt

2009

2010

2011

2012

2013

2014

kawa

19 820 258

24 196 647

35 983 014

33 054 296

28 411 990

31 784 585

herbata

5 478 213

6 460 763

7 103 486

6 731 706

7 728 605

7 071 672

pieprz

1 939 547

2 290 645

3 285 258

3 587 851

3 599 029

4 262 052

imbir

1 422 805

2 018 724

2 212 492

1 781 845

2 065 471

2 491 242

Indeks dolny Źródło: A. Andrzejuk, Produkcja i handel kawą na świecie i w Polsce, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej” 2016, nr 116, s. 105–117. Indeks dolny koniec

RZrawqP55NwHb3
Ćwiczenie 7
Przeanalizuj tabelę powyżej i przeczytaj poniższy tekst. Następnie zaznacz prawdziwe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Wartość eksportu kawy w 2011 roku była ponad 5,5 razy większa niż eksportu herbaty., 2. Kawa jest istotnym źródłem dochodów w krajach słabo rozwiniętych., 3. Wartość eksportu kawy, herbaty, pieprzu i imbiru w 2012 roku była mniejsza niż w 2011 roku., 4. Wartość eksportu kawy w latach 2009-2014 zwiększyła się w znacznie mniejszym stopniu niż wartość eksportu pieprzu.
R1DWeWad9TkAo3
Ćwiczenie 8
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.