Dla nauczyciela
Autor: Monika Dudek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówności wymierne, w których licznik i mianownik to jednomiany
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówności wymierne, gdzie w liczniku i w mianowniku występuje jednomian;
doprowadza nierówność wymierną do równoważnej nierówności wielomianowej przy wyznaczonej dziedzinie nierówności wymiernej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją przypominają sobie sposoby rozwiązywania równań wymiernych, nierówności wielomianowych, wyznaczania dziedziny ułamka algebraicznego, skracania i rozszerzania ułamków algebraicznych.
Uczniowie czytają w domu przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Nierówności wymierne, w których licznik i mianownik to jednomiany”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie analizują materiał przedstawiony w sekcji „Infografika”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie wykonują w grupach 3‑osobowych lub 4‑osobowych polecenie nr 2 i 3 z sekcji „Infografika”.
Nauczyciel sprawdza poprawność zadań. W razie wątpliwości udziela odpowiedzi na zadane przez uczniów pytania.
Następnie uczniowie rozwiązują ćwiczenia 2,5,6 w sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Uczniowie realizują indywidualnie kolejne ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Po ich wykonaniu nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania zastosowane przez uczniów.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Nierówność wymierna, w których licznik i mianownik to jednomiany” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Uczniowie tworzą dwa własne przykłady nierówności wymiernej, w których licznik i mianownik to jednomiany. Jednym z rozwiązań nierówności wymiernej ma być zbiór liczb rzeczywistych lub zbiór pusty.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie nierówności wymiernychRozwiązywanie nierówności wymiernych
Nierówności wielomianoweNierówności wielomianowe
Wskazówki metodyczne:
Infografikę można wykorzystać na lekcji „Nierówności wymierne” jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy z nierówności wymiernych.