Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Wyboiste drogi do prawdy w filmie Dwunastu gniewnych ludzi Sidney’a Lumeta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowie się, czym jest etykietowanie i rozpoznasz to zjawisko w filmie Dwunastu gniewnych ludzi;
przenalizuje fragmenty Biblii w kontekście wymowy filmu;
dowie się, jak Józef Tischner definiuje złudzenia zmysłów i przesądy, i odniesie tę wiedzę do wydarzeń filmowych;
prześledzi proces oskarżonego w filmie;
zrozumie nieprawidłowości w akcie oskarżenia;
dowie się, czym jest implikacja i równoważność;
zbierze argumenty przeciwko karze śmierci w systemie sprawiedliwości opartym o decyzje ławy przysięgłych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
drama;
praca z multimedium;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w ramach przygotowania do zajęć obejrzeli film Dwunastu gniewnych ludzi oraz zapoznali się z tekstem zamieszczonym w „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Faza realizacyjna:
Drama. Nauczyciel prosi uczniow, aby utworzyli czteroosobowe zespoły, które będą pracować metodą dramy w wyznaczonym czasie.
Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego na temat: Dlaczego ława przysięgłych w filmie „Dwunastu gniewnych ludzi” od razu nie skazała oskarżonego na karę śmierci?. Uczniowie wcielą się w różne role np. dziennikarza‑komentatora w studiu telewizyjnym (może być ich dwoje), dziennikarza przeprowadzającego wywiad (może być ich dwoje), osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad (może być ich dwoje). Uczniowie muszą zaplanować i przygotować swoje wypowiedzi i zaaranżować przestrzeń sceniczną. Podczas przygotowania grupy będą mogły korzystać z internetu.
Każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy, a po zakończenych prezentacjach uczniowie dzielą się wrażeniami i dyskutują. Nauczyciel też podsumowuje wykonaną przez poszczególne grupy pracę.Praca z multimedium. Uczniowie uruchamiają na tabletach lub komputerach materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie odczytują polecenie: Wskaż, którzy przysięgli z filmu Dwunastu gniewnych ludzi zachowywali się zgodnie z teorią etykietowania. Pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, w jakich dziedzinach/sferach życia może zachodzić teoria etykietowania, i podali pięć przykładów z życia, kultury lub przekazów medialnych.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Na polecenie nauczyciela uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5.
Nauczyciel prosi uczniów: Odwołując się do dwóch poprzednich ćwiczeń, wskażcie błąd logiczny, jaki popełnia część ławników, którzy podczas obrad zmieniają zdanie, ale nie potrafią uzasadnić swego stanowiska.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4: Przeczytaj fragmenty rozważań Józefa Tischnera o prawdzie. Napisz, w jaki sposób złudzenia zmysłów i przesądy wpłynęły na początkowe decyzje większości ławników w filmie „Dwunastu gniewnych ludzi”.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
12 gniewnych ludzi – co się dzieje za zamkniętymi drzwiami?, dostępny na stronie: www.wiecjestem.us.edu.pl.
Dwunastu gniewnych ludzi, „Edukacja prawnicza”, marzec 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.