Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wprowadzenie oraz obiekty i kolizje między nimi – Unity Hub, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz, w jaki sposób tworzy się postaci i obiekty w programie Unity Hub.
Dodasz tekstury obiektom stworzonym w programie Unity Hub.
Zaimplementujesz kolizje bohatera gry z obiektami na planszy.
Zaprojektujesz sposób sterowania ruchem gracza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z zainstalowanym silnikiem Unity Hub (wersja 3.4.1 lub nowsza), programem Unity Editor (wersja 2021.3.21f1 lub nowsza).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z możliwościami silnika Unity. Szukają przykładowych gier AAA (są to gry, na których stworzenie oraz promocję przeznaczone są wysokie budżety, np.: gry sportowe z serii FIFA), które zostały wykonane za jego pomocą.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wprowadzenie oraz obiekty i kolizje między nimi – Unity Hub, etap I”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie dzielą się na grupy projektowe. Wymyślają projekt prostej gry, którą mogliby zaimplementować, wykorzystując silnik Unity.
Nauczyciel pyta uczniów o przykłady gier wykonanych za pomocą silnika Unity. Prosi o kilka przykładów oraz o to, by uczniowie opisali je.
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Metodą burzy mózgów uczniowie referują najważniejsze informacje, jakie znaleźli w sekcji „Przeczytaj”, przygotowując się do lekcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
W kolejnym kroku uczniowie na swoich komputerach instalują programy Unity Hub oraz Unity EditorPraca z multimedium. Uczniowie w parach zapoznają się z filmem z sekcji „Film edukacyjny”. Następnie na forum klasy omawiają najważniejsze kwestie poruszone w filmie.
Uczniowie w parach wykonują polecenia 2, 3 i 4 z sekcji „Film edukacyjny”. Zaczynają od stworzenia nowego projektu gry 2D w programie Unity Hub. Następnie, zgodnie ze wskazówkami zawartymi w filmie edukacyjnym, implementują postać bohatera gry itd. W razie potrzeby nauczyciel może zachęcić uczniów do zapoznania się z wbudowanym w program samouczkiem dotyczącym prostej gry 2D.
Ćwiczenia interaktywne. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Sprawdź się” uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Chętna lub wybrana osoba podsumowuje zajęcia.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 9‑10 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Cykl zajęć można przeprowadzić w ramach lekcji interdyscyplinarnych, łącząc je z podstawami przedsiębiorczości lub podstawami ekonomii.