Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wprowadzenie oraz obiekty i kolizje między nimi – Unity Hub, etap I

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) aktywnie uczestniczy w realizacji projektów informatycznych rozwiązujących problemy z różnych dziedzin, przyjmuje przy tym różne role w zespole realizującym projekt i prezentuje efekty wspólnej pracy;
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;
3) przygotowuje się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia, głównie informatycznego, z myślą o przyszłej karierze zawodowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób tworzy się postaci i obiekty w programie Unity Hub.

  • Dodasz tekstury obiektom stworzonym w programie Unity Hub.

  • Zaimplementujesz kolizje bohatera gry z obiektami na planszy.

  • Zaprojektujesz sposób sterowania ruchem gracza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • komputery z zainstalowanym silnikiem Unity Hub (wersja 3.4.1 lub nowsza), programem Unity Editor (wersja 2021.3.21f1 lub nowsza).

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z możliwościami silnika Unity. Szukają przykładowych gier AAA (są to gry, na których stworzenie oraz promocję przeznaczone są wysokie budżety, np.: gry sportowe z serii FIFA), które zostały wykonane za jego pomocą.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wprowadzenie oraz obiekty i kolizje między nimi – Unity Hub, etap I”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie dzielą się na grupy projektowe. Wymyślają projekt prostej gry, którą mogliby zaimplementować, wykorzystując silnik Unity.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o przykłady gier wykonanych za pomocą silnika Unity. Prosi o kilka przykładów oraz o to, by uczniowie opisali je.

  3. Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Metodą burzy mózgów uczniowie referują najważniejsze informacje, jakie znaleźli w sekcji „Przeczytaj”, przygotowując się do lekcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
    W kolejnym kroku uczniowie na swoich komputerach instalują programy Unity Hub oraz Unity Editor

  2. Praca z multimedium. Uczniowie w parach zapoznają się z filmem z sekcji „Film edukacyjny”. Następnie na forum klasy omawiają najważniejsze kwestie poruszone w filmie.

  3. Uczniowie w parach wykonują polecenia 2, 3 i 4 z sekcji „Film edukacyjny”. Zaczynają od stworzenia nowego projektu gry 2D w programie Unity Hub. Następnie, zgodnie ze wskazówkami zawartymi w filmie edukacyjnym, implementują postać bohatera gry itd. W razie potrzeby nauczyciel może zachęcić uczniów do zapoznania się z wbudowanym w program samouczkiem dotyczącym prostej gry 2D.

  4. Ćwiczenia interaktywne. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Sprawdź się” uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

  1. Chętna lub wybrana osoba podsumowuje zajęcia.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 9‑10 z sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne:

  • Cykl zajęć można przeprowadzić w ramach lekcji interdyscyplinarnych, łącząc je z podstawami przedsiębiorczości lub podstawami ekonomii.