Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Uniwersytety i szkoły wyższe – zasady kwalifikacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.
Zakres rozszerzony
XVI. Edukacja i nauka.
Uczeń:
2) przedstawia obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej podział nauk społecznych i humanistycznych; przygotowuje notatkę na temat wybranych nauk (spośród nauk o polityce, polityce publicznej, bezpieczeństwie, mediach, poznaniu i komunikacji społecznej, administracji; nauk prawnych; socjologii, psychologii, pedagogiki; etnologii, kulturoznawstwa);
4) znajduje informacje o uniwersytetach oraz innych szkołach wyższych w swoim regionie, a także o programie interesujących go kierunków studiów I stopnia lub jednolitych studiów magisterskich przez nie prowadzonych;
5) przedstawia na wybranych przykładach zasady kwalifikacji kandydatów do szkół wyższych w Rzeczypospolitej Polskiej na kierunki studiów I stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zdefiniuje pojęcie uczelni;
zastanowi się nad wyborem kierunku studiów i uczelni;
scharakteryzuje typy uczelni w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Uczniowie dzielą się na grupy czteroosobowe, w których tworzą mapy myśli wokół słowa „uczelnia”. Wybrane osoby przedstawiają prace na forum klasy.
3. Na podstawie map myśli rozpoczyna się krótka dyskusja na temat tego, czym jest uczelnia i jaka jest jej rola na rynku pracy i w gospodarce. Podsumowaniem dyskusji powinno być zdefiniowanie pojęcia „uczelnia”.
Faza realizacyjna
1. Rozpoczyna się rozmowa nauczająca na temat typów uczelni w Polsce. Uczniowie charakteryzują kolejno „uniwersytet”, „politechnikę”, „akademię” i „wyższą szkołę zawodową”.
2. Następnie uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują dołączone do niej ćwiczenia. Dodatkowo mogą zrobić także ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
3. Uczniowie dobierają się w pary i rozmawiają o swoich planach po ukończeniu szkoły. Ich zadaniem jest zwrócenie szczególnej uwagi na motywy, którymi kierują się, dokonując wyborów.
4. Następnie uczniowie wspólnie tworzą listę kryteriów, którymi należy się kierować, podejmując decyzje odnośnie do studiów. Uczniowie zachowują tę listę.
5. Uczniowie kończą zdanie: „Studia to…”.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują pierwsze cztery e‑ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prawo.sejm.gov.pl.
Monika Sewastianowicz, NIK: Jakość kształcenia na uczelniach pod znakiem zapytania, prawo.pl.
Jakie studia wybrać w 2020 roku?, otouczelnie.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie, przeglądając prezentację, mogą analizować ją pod kątem wyboru odpowiedniej uczelni.