Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Podstawy prawne działalności związków wyznaniowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
15) przedstawia modele relacji państwo – Kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie kościołów i związków wyznaniowych;
analizuje fragmenty ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania;
przedstawia relacje państwa z wybranym związkiem wyznaniowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
śniegowa kula;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza fragmentów wybranych dokumentów prawnych;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”, aby aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywaniu zadań.
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Dyskusja na temat prawa do wolności sumienia i wyznania. Analizują jego zakres i ograniczenia. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza realizacyjna
1. Śniegowa kula – analiza art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Uczniowie w parach analizują powyższy fragment i na jego podstawie tworzą definicję pojęcia „związki wyznaniowe”. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad tym pojęciem. Na koniec przestawiają definicję na forum klasy i wspólnie ją przyjmują.
2. Uczniowie zapoznają się z animacją i schematem. Następnie wykonują ćwiczenie 1 do multimedium.
3. Dyskusja na temat procedur związanych z rejestrowaniem i wykreślaniem z rejestru związków wyznaniowych oraz ich sytuacji prawnej. Biorą pod uwagę nie tylko przepisy Konstytucji RP i ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania wymienione w animacji i schemacie, ale i analizowane wcześniej fragmenty dokumentów międzynarodowych. Wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. Uczniowie wybierają jedną z odrębnych ustaw regulujących stosunki państwa ze związkami zawodowymi (sekcja „Przeczytaj”), wyszukują ją w internecie i wspólnie analizują wybrany fragment. Chętna osoba podsumowuje analizę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Animacja + Schemat”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, isap.sejm.gov.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie animacji i schematu uczniowie mogą stworzyć mapę myśli dotyczącą warunków koniecznych do założenia związku wyznaniowego.