Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Tańczące rośliny – ruchy nutacyjne roślin
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz pojęcie ruchów nutacyjnych.
Przedstawisz rodzaje ruchów nutacyjnych.
Podasz przykłady roślin wykonujących ruchy nutacyjne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
analiza tekstu źródłowego;
gra dydaktyczna;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, jakie poznali ruchy roślin na ostatnich zajęciach („Nastie i nyktynastie”). Wyjaśnia, że rośliny wykonują również ruchy niezależne od bodźców zewnętrznych: ruchy nutacyjne. Opisuje krótko ich charakter i wyświetla filmy zawarte w sekcji „Przeczytaj”, wykonane metodą poklatkową.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili:
1) w jaki sposób będzie zmieniał się ruch kołowy pędu przedstawionej na grafice rośliny, w miarę jej wzrastania;
2) które organy wykonują ruchy nutacyjne i w jakim celu.
Po upływie wyznaczonego wcześniej czasu wybrana para przedstawia swoje odpowiedzi na forum klasy.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie przytoczonego tekstu i własnej wiedzy – ocenić poprawność sformułowania: „Jedyną rolą wąsów czepnych u roślin jest zapewnienie im jak najszybszego wzrostu na długość przez uzyskanie lepszego dostępu do światła słonecznego”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie zamieszczonych tekstów – porównać ruchy nutacyjne kanianki i latorośli), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną na lekcjach „Ruchy autonomiczne roślin” i „Jak poruszyć roślinę?”.