Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Renesans – powtórzenie wiadomości. Część 2

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • powtórzy wiadomości z epoki renesansu;

  • scharakteryzuje dzieła literackie epoki renesansu;

  • wskaże cechy charakterystyczne twórczości polskich twórców epoki renesansu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem;

  • linia czasu.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: Renesans– powtórzenie wiadomości. Część 2. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Wybrani uczniowie korzystają z dostępnych źródeł tradycyjnych i online, np. zaproponowanych w materiałach pomocniczych i zdobywają wiedzę na temat charakterystycznych cech literatury renesansu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów (przygotowanie do lekcji). Zadaje pytania:
    - Czym charakteryzuje się literatura renesansu?
    - Jacy są najwybitniejsi przedstawiciele epoki i w jakiej dziedzinie zasłynęli?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują schemat zamieszczony w sekcji „Przeczytaj” dotyczący Jana Kochanowskiego. Następnie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, tworzą linię czasu związaną z życiem i twórczością Jana Kochanowskiego.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Następnie w parach na jego podstawie charakteryzują styl i tematykę pieśni Jana Kochanowskiego.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3 i 5. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.

  4. Pozostałe ćwiczenia uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie opinii o lekcji. Każda osoba zapisuje opinię na kartce samoprzylepnej. Następnie chętny uczeń zbiera kartki i umieszcza na tablicy. Następuje analiza zapisanych przez uczniów refleksji.

  2. Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Stwórz notatkę która przedstawia i omawia toposy obecne w pieśniach Jana Kochanowskiego.

Materiały pomocnicze:

  • Maria Poprzęcka, Mona Liza na pocztówce. Epizod z życia arcydzieła, [w:] Aksjosemiotyka karty pocztowej, red. P. Banaś, Wrocław 1992.

  • K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, PWN, Warszawa 2008.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.