Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Renesans – powtórzenie wiadomości. Część 2
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
powtórzy wiadomości z epoki renesansu;
scharakteryzuje dzieła literackie epoki renesansu;
wskaże cechy charakterystyczne twórczości polskich twórców epoki renesansu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
linia czasu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: Renesans– powtórzenie wiadomości. Część 2. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Wybrani uczniowie korzystają z dostępnych źródeł tradycyjnych i online, np. zaproponowanych w materiałach pomocniczych i zdobywają wiedzę na temat charakterystycznych cech literatury renesansu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów (przygotowanie do lekcji). Zadaje pytania:
- Czym charakteryzuje się literatura renesansu?
- Jacy są najwybitniejsi przedstawiciele epoki i w jakiej dziedzinie zasłynęli?
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują schemat zamieszczony w sekcji „Przeczytaj” dotyczący Jana Kochanowskiego. Następnie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, tworzą linię czasu związaną z życiem i twórczością Jana Kochanowskiego.
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Następnie w parach na jego podstawie charakteryzują styl i tematykę pieśni Jana Kochanowskiego.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3 i 5. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.
Pozostałe ćwiczenia uczniowie wykonują w kilkuosobowych grupach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie opinii o lekcji. Każda osoba zapisuje opinię na kartce samoprzylepnej. Następnie chętny uczeń zbiera kartki i umieszcza na tablicy. Następuje analiza zapisanych przez uczniów refleksji.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Stwórz notatkę która przedstawia i omawia toposy obecne w pieśniach Jana Kochanowskiego.
Materiały pomocnicze:
Maria Poprzęcka, Mona Liza na pocztówce. Epizod z życia arcydzieła, [w:] Aksjosemiotyka karty pocztowej, red. P. Banaś, Wrocław 1992.
K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, PWN, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.