Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1OdtZqUzw3Ys1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zdania: Epokę renesansu charakteryzuje... Możliwe odpowiedzi: 1. humanizm, fideizm, wyszukana forma, 2. powrót do starożytności, humanizm, prostota i harmonia, 3. kult rozumu, ateizm, brak reguł w sztuce
R27D1Va6I63UI1
Ćwiczenie 2
Do najwybitniejszych twórców renesansu należą: Możliwe odpowiedzi: 1. Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Bramante, 2. św. Tomasz z Akwinu, Tomasz Morus, Michał Anioł, 3. Canaletto, Rafael, Vivaldi
RAVEKXVJbynCo1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania: A. Jan Kochanowski przez całe życie tworzył pieśni i Tu uzupełnij. B. Szekspir jest autorem komedii, tragikomedii, tragedii i Tu uzupełnij. C. Dramat Kochanowskiego, podejmujący formę antycznej tragedii i problematykę patriotyczną, nosi tytuł „Tu uzupełnij”.
21
Ćwiczenie 4

Określ, co łączy Dworzanina polskiego Łukasza Górnickiego i Żywot człowieka poczciwego Mikołaja Reja.

RhCt5F6hdthMb
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Wpisz na mapie myśli główne trendy epoki renesansu, które znajdują odzwierciedlenie w twórczości Mikołaja Reja i Jana Kochanowskiego.

RVEDJIzi4AvvG
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: tendencje w literaturze renesansu
    • Elementy należące do kategorii tendencje w literaturze renesansuKoniec elementów należących do kategorii tendencje w literaturze renesansu
RjzsEjSXbOsJI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytanie, która z innowacji wprowadzonych do dramatu przez Szekspira najlepiej wyraża renesansowy humanizm? Podaj przynajmniej dwa argumenty.

Rd5aDRBmBTELo
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj znaczenie poniższego cytatu, fragmentu dedykacji do Psałterza Dawidów: I wdarłem się na skałę pięknej Kalijopy, / Gdzie dotychmiast nie było znaku polskiej stopy.

R174pEDouAJFn
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jaki rodzaj fraszki stanowi utwór Do gór i lasów, powstały w Czarnolesie? Uzasadnij odpowiedź i określ, jakie przesłanie niesie utwór.

Jan Kochanowski Do gór i lasów

Wysokie góry i odziane lasy!
Jako rad na was patrzę, a swe czasy 
Młodsze wspominam, które tu zostały,
Kiedy na statekstatekstatek człowiek mało dbały.
Gdziem potym nie był? Czegom nie skosztował? 
Jażem przez morze głębokie żeglował, 
Jażem Francuzy, ja Niemce, ja Włochy, 
Jażem nawiedził Sybilline lochySybilline lochySybilline lochy
Dziś żak spokojny, jutro przypasany 
Do miecza rycerzprzypasany do miecza rycerzrycerz, dziś między dworzany 
W pańskim pałacu, jutro zasię cichy 
Ksiądz w kapitulecichy ksiądz w kapituleKsiądz w kapitule, tylko że nie z mnichy 
W szarej kapicy a z dwojakim płatem;
I to czemu nic, jesliże opatem? 
Taki był ProteusProteusProteus, mieniąc się to w smoka, 
To w deszcz, to w ogień, to w barwę obłoka. 
Dalej co będzie? Srebrne w głowie nici, 
A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci.

2 Źródło: Jan Kochanowski, Do gór i lasów, [w:] Fraszki, oprac. J. Pelc, Wrocław 1998.
R1YZx57KE5kqM
(Uzupełnij).
statek
Sybilline lochy
cichy ksiądz w kapitule
Proteus
przypasany do miecza rycerz