Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Źródła zmienności genetycznej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz źródła zmienności rekombinacyjnej.
Opiszesz rodzaje mutacji genowych oraz określisz ich skutki.
Opiszesz rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określisz ich skutki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel pyta uczniów, jakie rodzaje zmienności organizmów poznali w swojej dotychczasowej edukacji. Uczniowie wymieniają je, wskazują ich cechy.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią z sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu – każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup opracowuje jedno zagadnienie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale.
– Grupa I – zmienność rekombinacyjna
– Grupa II – mutacje genowe
– Grupa III – mutacje chromosomowe
Po opracowaniu zagadnień przez każdą z grup nauczyciel miesza uczniów tak, aby w każdym z nowych zespołów było przynajmniej dwóch przedstawicieli ze starej grupy. Każdy z uczniów przedstawia kolegom partię materiału, którą opracował wcześniej (następuje moment właściwego nauczania).
Nauczyciel prosi o wypisanie na małych kartkach pojęć, jakie uczniowie zapamiętali na dany temat. Grupy porządkują kartki w zbiory, wyszukując połączenia pomiędzy zapisanymi pojęciami.Praca z multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie analizują mapę myśli i uzupełniają ją o rodzaje mutacji chromosomowych, z podziałem na mutacje liczbowe i strukturalne. Następnie nauczyciel prosi podopiecznych, by pracując w parach, wyjaśnili, czym różnią się od siebie te rodzaje mutacji (polecenie nr 1). Ochotnicy przedstawiają wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Uczniowie w parach analizują treść polecenia nr 2 („Opisz, jakie są pozytywne skutki mutacji chromosomowych”) oraz polecenia nr 3 („Wyjaśnij, czym są transpozony, oraz określ ich znaczenie w rozwoju zmienności osobniczej”), dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 („Wskaż, jaka jest różnica między mutacją chromosomową o charakterze translokacji a zjawiskiem crossing‑over”) w sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zadają pytania sformułowane na początku lekcji dowolnie wybranej osobie i odpowiadają na pytania kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Mapa myśli” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.