Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rafał Matyja „Prezydent i premier toczą jałowy spór”– analiza tekstu publicystycznego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej;
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje tekst publicystyczny R. Matyi pt. Prezydent i premier toczą jałowy spór;
dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;
przedstawia wnioski z analizy materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich opracowuje przydzielone zagadnienie:
grupa I – prezentację multimedialną na temat współpracy prezydenta L. Kaczyńskiego z premierem D. Tuskiem (materiały wizualne i doniesienia medialne);
grupa II – analizę formalną tekstu R. Matyi;
grupa III – analizę znaczeniową tekstu źródłowego.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Rozpoznanie wiedzy potocznej uczniów dotyczącej współpracy prezydentów RP i premierów na przestrzeni ostatnich 20 lat. Dyskusja i zapisanie wniosków.
Faza realizacyjna:
Grupa I przedstawia swoja prezentację. Reszta klasy może zadawać pytania, a następnie odbywa się dyskusja na temat tego, jak układała się współpraca między L. Kaczyńskim a D. Tuskiem. Należy się też odnieść do ustaleń z fazy wstępnej i porównać tę sytuację do aktualnej współpracy premiera z prezydentem.
Uczniowie zapoznają się z tekstem R. Matyi i odpowiadają na pytania z polecenie 1 w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje na forum klasy.
Podział klasy na 5‑osobowe grupy. W każdej z nich musi się znaleźć przynajmniej jedna osoba z grupy II i III. Uczniowie dokonują analizy formalnej i znaczeniowej tekstu źródłowego, korzystając z wiedzy kolegów z grup II i III oraz materiałów zawartych w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Chętne/wybrane osoby przedstawiają rezultaty swoich analiz. Pozostali uczniowie weryfikują je i uzupełniają.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ponownie dzielą się na grupy (inne niż poprzednio) i rozwiązują zadania na czas z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Wybrana osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, opowiada, czego się dowiedziała.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Rafał Matyja, Prezydent i premier toczą jałowy spór, „Dziennik”, 21 stycznia 2008
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.