Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rafał Matyja „Prezydent i premier toczą jałowy spór”– analiza tekstu publicystycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej;

6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje tekst publicystyczny R. Matyi pt. Prezydent i premier toczą jałowy spór;

  • dokonuje selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego;

  • przedstawia wnioski z analizy materiału.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich opracowuje przydzielone zagadnienie:

  • grupa I – prezentację multimedialną na temat współpracy prezydenta L. Kaczyńskiego z premierem D. Tuskiem (materiały wizualne i doniesienia medialne);

  • grupa II – analizę formalną tekstu R. Matyi;

  • grupa III – analizę znaczeniową tekstu źródłowego.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  2. Rozpoznanie wiedzy potocznej uczniów dotyczącej współpracy prezydentów RP i premierów na przestrzeni ostatnich 20 lat. Dyskusja i zapisanie wniosków.

Faza realizacyjna:

  1. Grupa I przedstawia swoja prezentację. Reszta klasy może zadawać pytania, a następnie odbywa się dyskusja na temat tego, jak układała się współpraca między L. Kaczyńskim a D. Tuskiem. Należy się też odnieść do ustaleń z fazy wstępnej i porównać tę sytuację do aktualnej współpracy premiera z prezydentem.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem R. Matyi i odpowiadają na pytania z polecenie 1 w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje na forum klasy.

  3. Podział klasy na 5‑osobowe grupy. W każdej z nich musi się znaleźć przynajmniej jedna osoba z grupy II i III. Uczniowie dokonują analizy formalnej i znaczeniowej tekstu źródłowego, korzystając z wiedzy kolegów z grup II i III oraz materiałów zawartych w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

  4. Chętne/wybrane osoby przedstawiają rezultaty swoich analiz. Pozostali uczniowie weryfikują je i uzupełniają.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie ponownie dzielą się na grupy (inne niż poprzednio) i rozwiązują zadania na czas z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.

  2. Wybrana osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, opowiada, czego się dowiedziała.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Rafał Matyja, Prezydent i premier toczą jałowy spór, „Dziennik”, 21 stycznia 2008

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.