Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dolina Issy– „zamaskowany traktat teologiczny”?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
formułuje pytania natury teologicznej rozważane w Dolinie Issy;
analizuje sposób ujęcia problemu wiedzy i poznania w Dolinie Issy;
wyjaśnia, w jaki sposób ewoluowała religijność głównego bohatera Doliny Issy;
interpretuje tezy dotyczące problemu istnienia zła rozwijane w Dolinie Issy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
interaktywny biogram.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie krótkiego materiału o Czesławie Miłoszu.
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/czeslaw-milosz-czciciel-rzek/
Prosi również o odnalezienie w różnych źródłach informacji na temat Czesława Miłosza i stworzenie interaktywnego biogramu. Hiperlinkami mogą być odniesienia do: zdjęć, fragmentów tekstów, nagrań itp.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie przykładów interaktywnych biogramów. Chętne osoby dokonują prezentacji na forum klasy. Nauczyciel zadaje również pytanie związane z obejrzanym przed lekcją krótkim filmem: Dlaczego Czesława Miłosza nazywa się czcicielem rzek?
Nauczyciel przedstawia cele zajęć i podaje temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie w punktach tych informacji z przeczytanego materiału, które uznają za najważniejsze. Kilku uczniów odczytuje swoje prace (które mogą się od siebie znacząco różnić). Nauczyciel wyjaśnia, że każdy z nas uznaje inne wiadomości za ważne lub zapisuje takie informacje, które są - w jego mniemaniu - istotne do zapamiętania.
Nauczyciel udostępnia za pomocą rzutnika film z sekcji „Film edukacyjny”. Prosi uczniów o uważne wysłuchanie, a następnie o przygotowanie w parach odpowiedzi na polecenia 1 i 2 z tej sekcji. Chętna osoba prezentuje efekt pracy pary.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Pracują nad ćwiczeniami wspólnie z nauczycielem. Warto pracować z ćwiczeniami w taki sposób, aby co pewnien czas wracać do mamy myśli z tej sekcji i sukcesywnie ją uzupełniać. Można również ćwiczenie z mapą myśli potraktować jako zadanie podsumowujące i wykonać je na końcu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie wiadomości z lekcji. W tym celu zadaje pytania.
- Dlaczego Dolinę Issy określa się jako „zamaskowany traktat teologiczny”?
- Jaką problematykę odnajdujemy w Dolinie Issy?
- Co możemy powiedzieć o teodyce w Dolinie Issy?
Praca domowa:
Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza W Szetejniach. Wynotuj pięć doświadczeń wspólnych podmiotowi lirycznemu tego utworu i Tomaszowi Dilbinowi.
Materiały pomocnicze:
Błoński Jan, „Dolina Issy”, „Przegląd Kulturalny” 1957, nr 24.
Fiut Aleksander, „Dolina Issy” – przypowieść o wtajemniczeniu, „Znak” 1981,
nr 4‑5.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.