Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Stepowienie i pustynnienie obszarów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
3) analizuje na przykładach ze świata i Polski wpływ działalności rolniczej, w tym płodozmianu i monokultury rolnej, chemizacji i mechanizacji rolnictwa, melioracji i nadmiernego wypasu zwierząt na środowisko przyrodnicze.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia, na czym polega pustynnienie, jakie są jego przyczyny i skutki,
określa warunki, w których może dojść do wystąpienia procesu pustynnienia,
dostrzega zagrożenia związane z pustynnieniem i stepowieniem,
poznaje możliwości przeciwdziałania stepowieniu i pustynnieniu.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Światowy atlas pustynnienia – World Atlas of Desertification (dostęp 27.07.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie pojęć związanych ze stepowieniem i pustynnieniem oraz wpływem człowieka na te procesy. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające poziom wiedzy uczniów.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu z części „Przeczytaj” e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania: zadaniem uczniów jest opracowanie mapy myśli porządkującej informacje na temat procesów stepowienia i pustynnienia oraz przeanalizowanie grafiki interaktywnej przedstawiającej zróżnicowanie tych procesów na świecie.
Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel).
Praca w grupach uczniów (burza mózgów, dyskusja) służąca sporządzeniu mapy myśli podsumowującej ich wiedzę na temat stepowienia i pustynnienia oraz porównaniu obu procesów. Uczniowie przygotowują mapę myśli na arkuszach papieru.
Wytypowani liderzy grup prezentują mapy myśli na forum klasy według zasady określonej przez nauczyciela, omawiają i uzasadniają jej poszczególne gałęzie – nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia.
Dyskusja podsumowująca po zakończeniu prezentacji map myśli, mająca na celu określenie prawidłowości decydujących o przebiegu pustynnienia i stepowienia oraz wykazanie podobieństw i różnic między tymi procesami.
Wyświetlenie na ekranie i omówienie przez nauczyciela w interakcji z uczniami grafiki interaktywnej z e‑materiału w celu zilustrowania przestrzennego zróżnicowania procesów pustynnienia i stepowienia terenów rolniczych na świecie.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie treści przedstawianych podczas lekcji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”. Wskazani przez nauczyciela uczniowie bądź ochotnicy przedstawiają efekty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Praca pisemna: Uzasadnij zróżnicowanie zagrożenia terenów rolniczych procesami pustynnienia i stepowienia na poszczególnych kontynentach. Weź pod uwagę czynniki przyrodnicze i antropogeniczne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z hydrosferą, ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem (zakres podstawowy: XIII. 8, XIII. 10; zakres rozszerzony: XVIII. 1, XVIII. 4, XVIII. 5, XVIII. 10). Uczeń może wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery, geozagrożeń oraz globalnych zagrożeń środowiska.