Dla nauczyciela
Autor: Karolina Stojek‑Sawicka
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Przemiany w rolnictwie i rozwój nauk przyrodniczych w XIX w.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia najważniejsze zmiany i rozwiązania techniczne wprowadzone w rolnictwie w XIX w.;
tłumaczy znaczenie teorii Darwina;
wyjaśnia zmiany w diagnostyce chorób i ich leczeniu;
przedstawia najważniejsze odkrycia i charakteryzuje rozwój nauk przyrodniczych w XIX w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Uczniowie w postaci pytań formułują kryteria sukcesu do lekcji.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 – Więcej i szybciej,
grupa 2 – Skąd pochodzi człowiek?,
grupa 3 – Postęp w medycynie.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 2: „Wskaż trzy – twoim zdaniem najważniejsze – odkrycia w dziedzinie nauk przyrodniczych, które nazwałbyś/nazwałabyś przełomowymi. Uzasadnij swoje zdanie, podając kryterium, którym się kierowałeś/kierowałaś, dokonując wyboru”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na małe, cztero- lub pięcioosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. Dodatkową opcją jest zgłaszanie przez grupy propozycji: jeden z uczniów zapisuje wszystkie na tablicy, a następnie uczniowie głosują na trzy, ustalając kolejność od najważniejszej ich zdaniem po najmniej istotną. W ten sposób szeregują propozycje według własnego wyboru.
Uczniowie analizują w parach treść polecenia 3: „Wyjaśnij, jakie znaczenie miał rozwój nauk przyrodniczych. Jakie zastosowanie znalazły odkrycia w dziedzinie nauk przyrodniczych dokonane w XIX w.?”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 3 i 4, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Na zakończenie nauczyciel ocenia pracę uczniowskich grup.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenie 9: „Wyobraź sobie, że żyjesz w czasach przed wybuchem I wojny światowej i pracujesz jako dziennikarz / dziennikarka. Napisz artykuł, w którym wyjaśnisz, dlaczego rozwój nauk przyrodniczych jest tak ważny. Wskaż dwa osiągnięcia, które w twoim przekonaniu miały największy wpływ na życie ludzi. Pamiętaj o zastosowaniu odpowiedniego stylu”.
Materiały pomocnicze:
R. Śniegocki, Historia od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, cz. 2, Warszawa 2004.
A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę. Wówczas w fazie realizacyjnej zamiast pracować w grupach, mogą prezentować odpowiedzi na polecenia indywidualnie (lub w parach).