Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Spośród podanych niżej ilustracji wybierz te, które przedstawiają maszyny i narzędzia rolnicze wynalezione lub upowszechnione w XIX w.

Zapoznaj się z opisami podanych niżej ilustracji oraz wybierz te, które przedstawiają maszyny i narzędzia rolnicze wynalezione lub upowszechnione w XIX w.

RlZpojULx9aWD
{} ilustracja 1
# ilustracja 2
{} ilustracja 3
{} ilustracja 4
# ilustracja 5
RaCYV4egppHKn
Wybierz odpowiednie ilustracje. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 1, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 3, 4. Ilustracja 4, 5. Ilustracja 5
1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższy tekst i odpowiedz na pytanie.

W 1861 r., Węgier, Ignaz Philipp Semmelweis, pracujący w szpitalach Wiedniu i Budapeszcie, opublikował pracę na temat profilaktyki gorączki połogowej. Był pierwszym, który poznał tajemnice [A], lecz sam uległ zakażeniu i w pełni sił twórczych zmarł w 1865 r. Odkrył, że źródłem zakażeń, a następnie gorączki i gangreny są brudne ręce, pościel itp. W szpitalu wiedeńskim badał przyczyny zgonów kobiet, które zostawały matkami […]. Z powodu gorączki połogowej 20‑30% spośród nich umierało. By to zmienić, wprowadził na położnictwie mydło oraz chlorowane wapno. Przed każdym badaniem nakazywał mycie rąk szczoteczkami oraz mycie instrumentów. […] Joseph Lister z Glasgow […] wprowadzał podczas operacji kwas karbolowy (fenol), rozpylany w powietrzu. Karbol przeciwdziałał infekcjom, zabijając zarazki. […] Polak Jan Antoni Mikulicz‑Radecki […] w leczeniu ran zastosował jodoform oraz wprowadził maskę zakrywającą usta lekarza, czepki i sterylizowane rękawiczki niciane.

B Źródło: A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, PWN, Warszawa 2008, s. 123.

Jakie pojęcie powinno być wstawione na miejsce zaznaczone literą A?

R1T2XZmaBlRPF
Możliwe odpowiedzi: 1. medycyna, 2. higiena, 3. antyseptyka, 4. mikrobiologia
1
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższymi notkami i wykonaj polecenia.

Dopasuj imię i nazwisko naukowca do fragmentu, w którym opisano dokonane przez niego odkrycie.

RzpPBL9Xjcqij
Fragment @1.Oba pierwiastki znalazły zastosowanie w medycynie. Jeden z nich został nazwany na cześć ojczyzny jednego z odkrywców. Wykorzystywano je do leczenia zaawansowanego raka, ponieważ silne promieniowanie niszczyło komórki nowotworowe. Imię i nazwisko naukowca: 1. André Ampère, 2. Maria Skłodowska-Curie, 3. Dmitrij Mendelejew, 4. Gregor Mendel, 5. Zygmunt Freud. @2. Sformułował podstawy nauki, która tłumaczyła, w jaki sposób następuje dziedziczenie pewnych cech i ich zmienność w kolejnych pokoleniach. Badania nad tymi zagadnieniami wyprzedzały znacznie swoje czasy i zostały docenione dopiero wiele lat po śmierci ich inicjatora. Imię i nazwisko naukowca: 1. André Ampère, 2. Maria Skłodowska-Curie, 3. Dmitrij Mendelejew, 4. Gregor Mendel, 5. Zygmunt Freud. @3. | @Rezultaty jego badań porównywano z dokonaniami Newtona. Najważniejszą ich część stanowiło sformułowanie praw dotyczących zjawisk związanych z oddziaływaniem ciał mających ładunek elektryczny i z polem magnetycznym. Imię i nazwisko naukowca: 1. André Ampère, 2. Maria Skłodowska-Curie, 3. Dmitrij Mendelejew, 4. Gregor Mendel, 5. Zygmunt Freud.
RudZL4GecpVBZ
1.
Oba pierwiastki znalazły zastosowanie w medycynie. Jeden z nich został nazwany na cześć ojczyzny jednego z odkrywców. Wykorzystywano je do leczenia zaawansowanego raka, ponieważ silne promieniowanie niszczyło komórki nowotworowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Maria Skłodowska-Curie, 2. Gregor Mendel, 3. André Ampère 2.
Sformułował podstawy nauki, która tłumaczyła, w jaki sposób następuje dziedziczenie pewnych cech i ich zmienność w kolejnych pokoleniach. Badania nad tymi zagadnieniami wyprzedzały znacznie swoje czasy i zostały docenione dopiero wiele lat po śmierci ich inicjatora. Możliwe odpowiedzi: 1. Maria Skłodowska-Curie, 2. Gregor Mendel, 3. André Ampère 3.
Rezultaty jego badań porównywano z dokonaniami Newtona. Najważniejszą ich część stanowiło sformułowanie praw dotyczących zjawisk związanych z oddziaływaniem ciał mających ładunek elektryczny i z polem magnetycznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Maria Skłodowska-Curie, 2. Gregor Mendel, 3. André Ampère

Przyporządkuj dziedziny nauk przyrodniczych do odpowiedniego fragmentu.

RB50bBnwU4JnY
biologia. fragment 1, fragment 2, fragment 3. chemia. fragment 1, fragment 2, fragment 3. fizyka. fragment 1, fragment 2, fragment 3. geologia. fragment 1, fragment 2, fragment 3. geografia. fragment 1, fragment 2, fragment 3.
RckJq5SzKmZdV
Biologia Możliwe odpowiedzi: 1. Fragment 1, 2. Fragment 2, 3. Fragment 3 Chemia Możliwe odpowiedzi: 1. Fragment 1, 2. Fragment 2, 3. Fragment 3 Fizyka Możliwe odpowiedzi: 1. Fragment 1, 2. Fragment 2, 3. Fragment 3
21
Ćwiczenie 4
Przeanalizuj opis poniższej karykatury. Określ jej przekaz, odwołując się do elementów graficznych.
Przeanalizuj opis poniższej karykatury. Określ jej przekaz, odwołując się do elementów graficznych.
RU9HPpsv6UEFA
Eksperyment tygodnia.
Źródło: Institut Pasteur, dostępny w internecie: terredelouispasteur.fr, tylko do użytku edukacyjnego.
R1UwnYfRYLSCn
Henri Rochefort Henri Rochefort (1830–1913) – francuski pisarz, dziennikarz, dramaturg i polityk skrajnej prawicy. […] Od 1868 był wydawcą tygodnika „La Lanterne”. W 1869 został członkiem Izby Ustawodawczej. W 1870 za obrazę rodziny cesarskiej został skazany na karę więzienia. W 1871 walczył w Komunie Paryskiej, za co w 1873 został zesłany do Nowej Kaledonii. W 1874 uciekł z zesłania i przez San Francisco dostał się do Londynu. W roku 1880 powrócił do Paryża i na łamach dziennika „L’Intransigeant” występował przeciw rządowi. W 1889 został ponownie skazany, uciekł do Londynu, skąd powrócił w 1895 [tekst dostępny online: pl.wikipedia.org]., Emil Zola Emil Zola (1840–1902) – eseista, dziennikarz, krytyk sztuki, francuski pisarz, główny przedstawiciel naturalizmu. […] [w swoich powieściach] przedstawia on rozległą panoramę francuskiego społeczeństwa […]. Wnikliwe badania warunków życia robotników i chłopów oraz działalności Kościoła katolickiego we Francji wywołały u niego sympatie socjalistyczne i antyklerykalne. […] W konsekwencji jego książki zostały umieszczone na Indeksie ksiąg zakazanych. Pisarz wytykał także obojętność rządów Francji i Europy wobec ludobójstwa Ormian po masakrach dokonanych w sułtańskiej Turcji w latach 1894–1896. W artykułach poświęconych sztuce bronił malarzy impresjonistów przed krytyką zwolenników akademizmu. W 1898 zaangażował się w obronę francuskiego oficera niesłusznie oskarżonego o zdradę – Alfreda Dreyfusa [tekst dostępny online: pl.wikipedia.org]., Bernard Adolphe Granier de Cassagnac Bernard Adolphe Granier de Cassagnac (1806–1880) – francuski dziennikarz i polityk, był wielkim zwolennikiem imperium francuskiego oraz monarchii absolutnej; walczył przeciwko reformom republikańskim [tekst dostępny online: pl.wikipedia.org].
Rf45VUDW1tvLA
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższą tabelę, a następnie wyjaśnij, dlaczego w niektórych krajach odsetek dochodu narodowego wytworzonego przez rolnictwo był wyższy, a w niektórych niższy.

Odsetek dochodu narodowego wytwarzanego przez rolnictwo w latach 1870–1913

Kraj

1870 rok

1913 rok

Anglia

17

7

Niemcy

46

33

Szwecja

33

22

Francja

43

35

Włochy

57

37

Rosja

55

51

USA

30

21

Japonia

63

38

R13QoMoMwqVmv
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z krótką notką biograficzną o Marii Skłodowskiej-Curie, a następnie ułóż na jej podstawie trzy zdania, które:

  1. mogłyby być wykorzystane jako hasło ruchu dążącego do równouprawnienia kobiet w XIX w.,

  2. mogłyby się znaleźć na pomniku wzniesionym w Warszawie,

  3. mogłyby zostać umieszczone na tablicy pamiątkowej na Sorbonie.

Maria Salomea Skłodowska-Curie (ur. 7 listopada 1867 w Warszawie, zm. 4 lipca 1934 w Passy) – polska fizyk i chemik, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla (1903, 1911).

W 1891 Maria Skłodowska wyjechała z Królestwa Polskiego do Paryża, by podjąć studia na Sorbonie (w XIX wieku kobiety nie mogły studiować na ziemiach polskich); następnie rozwinęła tam swoją karierę naukową. Była prekursorką nowej gałęzi chemii – radiochemii. Do jej dokonań należą: rozwinięcie teorii promieniotwórczości, technik rozdzielania izotopów promieniotwórczych oraz odkrycie dwóch nowych pierwiastków – radu i polonu. Z jej inicjatywy prowadzono także badania nad leczeniem raka za pomocą promieniotwórczości. Nagrodą Nobla została wyróżniona po raz pierwszy w 1903 – z fizyki, wraz z mężem Pierre’em Curie i z Henrim Becquerelem, za badania nad odkrytym przez Becquerela zjawiskiem promieniotwórczości.

Po raz drugi została nagrodzona w 1911 – z chemii za odkrycie polonu i radu, wydzielenie czystego radu i badanie właściwości chemicznych pierwiastków promieniotwórczych. Należy do grona jedynie czterech osób, które otrzymały Nagrodę Nobla więcej niż raz. Wśród nich jest jedną z dwóch, które otrzymały nagrody w różnych dyscyplinach. W tej czwórce jest też jedyną kobietą oraz jedynym uczonym uhonorowanym w dwóch różnych naukach przyrodniczych. Mimo polskiej narodowości i sentymentów do kraju nigdy nie otrzymała polskiego obywatelstwa – do Francji wyjechała z paszportem Imperium Rosyjskiego. Maria Skłodowska-Curie to pierwsza kobieta, która spoczęła w paryskim Panteonie w dowód uznania zasług naukowych. Z mężem Pierre’em Curie miała dwie córki: Ève CurieIrène Joliot‑Curie.

C Źródło: tekst dostępny online: pl.wikipedia.org.
Rl1VvxOJR0Pbk
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
Przeanalizuj opisy poniższych ilustracji i określ, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Przeanalizuj opisy poniższych ilustracji i określ, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
R1YjBtiwmzwkL
Na wszystkich ilustracjach przedstawiono operacje przeprowadzone z uwzględnieniem zasad antyseptyki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na wszystkich ilustracjach zostały ukazane operacje z zastosowaniem środków znieczulających. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie przedstawienia operacji powstały w XIX w. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8
Przeanalizuj opisy poniższych karykatur i wykonaj polecenia.
Przeanalizuj opisy poniższych karykatur i wykonaj polecenia.
RclTwMm8KXhTb
Rozpoznaj postać przedstawioną na obu karykaturach. Odpowiedz, w jaki sposób dokonałeś/dokonałaś identyfikacji. (Uzupełnij) Określ, czy wymowa obu karykatur jest zbieżna. Uzasadnij swoje zdanie. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyobraź sobie, że żyjesz w czasach przed wybuchem I wojny światowej i pracujesz jako dziennikarz/dziennikarka. Napisz artykuł, w którym wyjaśnisz, dlaczego rozwój nauk przyrodniczych jest tak ważny. Wskaż dwa osiągnięcia, które w twoim przekonaniu miały największy wpływ na życie ludzi. Pamiętaj o zastosowaniu odpowiedniego stylu.

R1MCURlNusZ5N
(Uzupełnij).