Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Procedura powołania rządu i odpowiedzialność polityczna RM
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia okoliczności wymagające sformowania kolejnej Rady Ministrów;
analizuje procedurę tworzenia Rady Ministrów;
charakteryzuje rodzaje odpowiedzialności rządu i członków Rady Ministrów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję. Uczniowie zapoznają się z fragmentem felietonu zawartym we wprowadzeniu do lekcji. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje propozycje porad dla „premiera idealnego”, uzasadniając, dlaczego te właśnie kwestie wydają im się istotne.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie wysłuchują nagrania i rozwiązują ćwiczenie do audiobooka (uzupełniają schemat przedstawiający powoływanie Rady Ministrów). Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schemat i uzupełnia go zgodnie z sugestiami chętnych/wybranych uczniów w celu umożliwienia wszystkim sprawdzenia poprawności samodzielnego rozwiązania.
2. Uczniowie dzielą się na grupy pięcioosobowe. W grupie rozwiązują na kartce kolejne ćwiczenia interaktywne 2–7. Po rozwiązaniu każdego zadania przekazują (podpisują wymyśloną nazwą grupy).
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1 i 8.
Praca domowa:
Wyjaśnij różnice między odpowiedzialnością polityczną i konstytucyjną członków Rady Ministrów. Poszukaj informacji na temat okoliczności, w których doszło do (prób) egzekwowania każdej z tych rodzajów odpowiedzialności, i krótko opisz sytuację i przebieg wydarzeń.
Materiały pomocnicze:
Tomasz Litwin, Rząd mniejszościowy w polskiej praktyce parlamentarnej, Kraków 2000.
Wiesław Skrzydło, Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 roku, Warszawa 2014.
Konstytucja Francji, libr.sejm.gov.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać audiobook „Procedura powoływania Rady Ministrów” do przygotowania dramy.