Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Szerewicz |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Ruch jednostajnie przyspieszony w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | dyskusja, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | kalkulatory |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Ruch jednostajnie przyspieszony w zadaniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Treścią lekcji jest powtórzenie i utrwalenie materiału. W ramach pracy domowej uczniowie oglądają film samouczek. Na początku lekcji nauczyciel, w formie pogadanki, wyjaśnia różnicę między ruchem jednostajnie przyspieszonym i jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym, wyjaśniając ewentualne wątpliwości uczniów po obejrzeniu filmu. Analizują wspólnie wykresy zależności położenia od czasu. Następnie uczniowie w grupach 4‑osobowych rozwiązują na czas zadania 1 - 5 zaproponowane w e‑materiale. Zakładam, że wcześniej nie byli kierowani do tego materiału. Każdy z zespołów uzyskuje pewną liczbę punktów. Wtedy każdy z zespołów wymyśla i opisuje w formie zadania jedną sytuację z życia codziennego, w której jest ruch przyspieszony. To zadanie musi rozwiązać wskazany przez nauczyciela inny zespół. Chodzi o to, żeby każdy z zespołów wymyślił dla innych zadanie i sam sprawdził się w zadaniu wymyślonym przez kolegów. Taka rywalizacja przy ustalonej wcześniej punktacji pozwoli uczniom na bardzo ciekawy sposób utrwalenia wiadomości. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel omawia zadania zaproponowane przez uczniów oceniając ich wartość dydaktyczną i podsumowuje rywalizację wystawiając oceny. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |