Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Elżbieta Szerewicz

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Ruch jednostajnie przyspieszony w zadaniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości, przyspieszenia oraz drogi od czasu;
5) sporządza i interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu;
6) wyznacza położenie, wartość prędkości, wartość przyspieszenia i drogę w ruchu jednostajnym na podstawie danych zawartych w postaci tabel i wykresów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. rozumie i potrafi wyjaśnić, co to jest przyspieszenie,

  2. opisuje ruch jednostajnie przyspieszony i jednostajnie przyspieszony prostoliniowy,

  3. analizuje oraz interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu,

  4. określa ruchy występujące w życiu codziennym i w przyrodzie.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

dyskusja, burza mózgów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

kalkulatory

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Ruch jednostajnie przyspieszony w zadaniach”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów o przyspieszeniu.

Faza realizacyjna:

Treścią lekcji jest powtórzenie i utrwalenie materiału. W ramach pracy domowej uczniowie oglądają film samouczek. Na początku lekcji nauczyciel, w formie pogadanki, wyjaśnia różnicę między ruchem jednostajnie przyspieszonym i jednostajnie przyspieszonym prostoliniowym, wyjaśniając ewentualne wątpliwości uczniów po obejrzeniu filmu. Analizują wspólnie wykresy zależności położenia od czasu.

Następnie uczniowie w grupach 4‑osobowych rozwiązują na czas zadania 1 - 5 zaproponowane w e‑materiale. Zakładam, że wcześniej nie byli kierowani do tego materiału. Każdy z zespołów uzyskuje pewną liczbę punktów. Wtedy każdy z zespołów wymyśla i opisuje w formie zadania jedną sytuację z życia codziennego, w której jest ruch przyspieszony. To zadanie musi rozwiązać wskazany przez nauczyciela inny zespół. Chodzi o to, żeby każdy z zespołów wymyślił dla innych zadanie i sam sprawdził się w zadaniu wymyślonym przez kolegów. Taka rywalizacja przy ustalonej wcześniej punktacji pozwoli uczniom na bardzo ciekawy sposób utrwalenia wiadomości.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel omawia zadania zaproponowane przez uczniów oceniając ich wartość dydaktyczną i podsumowuje rywalizację wystawiając oceny.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.
Zadania z zestawu ćwiczeń można też potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji.