Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Krytyczne spojrzenia na cywilizację
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przedstawisz oświeceniową koncepcję cywilizacji.
Omówisz krytykę cywilizacji J. J. Rousseau.
Rozróżnisz kulturę i cywilizację w rozumieniu O. Spenglera.
Przeanalizujesz fragment tekstu O. Spenglera w celu odróżnienia pojęć kultury i cywilizacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia oświeceniową koncepcję cywilizacji i przedstawia przyczyny jej krytyki;
wyjaśnia, czym różni się kultura od cywilizacji, posługując się przykładem z traktatu Oswalda Spenglera;
analizuje fragmenty dzieł J.J. Rousseau i O. Spenglera, nazywając zajmowane przez nich stanowiska;
odnosi krytykę cywilizacji autorstwa J.J. Rousseau i O. Spenglera do krytyki współczesnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Uczniowie pracują metodą burzy mózgów i wypisują na tablicy wszystkie swoje skojarzenia z pojęciem cywilizacja. Jeżeli pojawiające się skojarzenia będą miały tylko pozytywny lub neutralny wydźwięk, nauczyciel może nakierować uczniów pytaniami o negatywne aspekty cywilizacji. Omówienie efektu pracy uczniów i stworzenie klasowej definicji cywilizacji na potrzeby lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Wspólne omówienie trudności, niezrozumiałych fragmentów, ze szczególnym uwzględnieniem cytatów.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie odczytują polecenie: Zapoznaj się z poniższą mapą myśli. Uzupełnij ją o własne spostrzeżenia. i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Uczniowie nadal pracują w parach. Przygotowują odpowiedź na polecenie nr 2 do multimedium: podsumowują zgormadzoną wiedzę, charakteryzując różne podejścia do cywilizacji.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.
– czym różnią się kultura i cywilizacja?,
– czy cywilizacja zawsze oznacza najwyższy stopień rozwoju społeczeństwa?,
– z czego wynikała krytyka cywilizacji w oświeceniu?,
– czym krytyka cywilizacji w epoce oświecenia różni się od krytyki współczesnej?Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej filzoficzny na temat: Czy można jednoznacznie ocenić cywilizację?
Materiały pomocnicze:
Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.
Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.