Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Krytyczne spojrzenia na cywilizację

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o naturę społeczeństwa (indywidualizm – kolektywizm);
2) o genezę państwa (koncepcja umowy społecznej – koncepcja samorzutnej ewolucji);
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);
4) o podstawy prawa stanowionego (pozytywizm prawniczy – teoria prawa naturalnego).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Przedstawisz oświeceniową koncepcję cywilizacji.

  • Omówisz krytykę cywilizacji J. J. Rousseau.

  • Rozróżnisz kulturę i cywilizację w rozumieniu O. Spenglera.

  • Przeanalizujesz fragment tekstu O. Spenglera w celu odróżnienia pojęć kultury i cywilizacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia oświeceniową koncepcję cywilizacji i przedstawia przyczyny jej krytyki;

  • wyjaśnia, czym różni się kultura od cywilizacji, posługując się przykładem z traktatu Oswalda Spenglera;

  • analizuje fragmenty dzieł J.J. Rousseau i O. Spenglera, nazywając zajmowane przez nich stanowiska;

  • odnosi krytykę cywilizacji autorstwa J.J. Rousseau i O. Spenglera do krytyki współczesnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Uczniowie pracują metodą burzy mózgów i wypisują na tablicy wszystkie swoje skojarzenia z pojęciem cywilizacja. Jeżeli pojawiające się skojarzenia będą miały tylko pozytywny lub neutralny wydźwięk, nauczyciel może nakierować uczniów pytaniami o negatywne aspekty cywilizacji. Omówienie efektu pracy uczniów i stworzenie klasowej definicji cywilizacji na potrzeby lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Wspólne omówienie trudności, niezrozumiałych fragmentów, ze szczególnym uwzględnieniem cytatów.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie odczytują polecenie: Zapoznaj się z poniższą mapą myśli. Uzupełnij ją o własne spostrzeżenia. i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  3. Uczniowie nadal pracują w parach. Przygotowują odpowiedź na polecenie nr 2 do multimedium: podsumowują zgormadzoną wiedzę, charakteryzując różne podejścia do cywilizacji.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.
    czym różnią się kultura i cywilizacja?,
    czy cywilizacja zawsze oznacza najwyższy stopień rozwoju społeczeństwa?,
    z czego wynikała krytyka cywilizacji w oświeceniu?,
    – czym krytyka cywilizacji w epoce oświecenia różni się od krytyki współczesnej?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej filzoficzny na temat: Czy można jednoznacznie ocenić cywilizację?

Materiały pomocnicze:

  • Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.

  • Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.