Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ra0ciHaOxN3pt1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj cywilizacji i barbarzyństwu w ujęciu oświeceniowym ich charakterystyczne cechy. Cywilizacja Możliwe odpowiedzi: 1. wierzenia, 2. dowolność, 3. jednostka, 4. organizacja, 5. nauka, 6. społeczeństwo. Barbarzyństwo Możliwe odpowiedzi: 1. wierzenia, 2. dowolność, 3. jednostka, 4. organizacja, 5. nauka, 6. społeczeństwo
ROlBKLMNe5tbe11
Ćwiczenie 2
Połącz w pary pojęcia przeciwstawne w oświeceniowej koncepcji cywilizacji. cywilizacja Możliwe odpowiedzi: 1. tradycja, 2. przemoc, 3. natura, 4. barbarzyństwo kultura Możliwe odpowiedzi: 1. tradycja, 2. przemoc, 3. natura, 4. barbarzyństwo umowa Możliwe odpowiedzi: 1. tradycja, 2. przemoc, 3. natura, 4. barbarzyństwo postęp Możliwe odpowiedzi: 1. tradycja, 2. przemoc, 3. natura, 4. barbarzyństwo
R1F4sNUYcTVeM1
Ćwiczenie 3
Wskaż kierunki myślowe afirmujące postęp cywilizacyjny w epoce oświecenia: Możliwe odpowiedzi: 1. liberalizm, 2. racjonalizm, 3. scjentyzm, 4. konserwatyzm
R11jymoq7D1Ae1
Ćwiczenie 4
Celem umowy społecznej w rozumieniu J.J. Rousseau jest... Możliwe odpowiedzi: 1. ochrona praw i wolności obywateli., 2. zapewnienie realizacji dobra wspólnego., 3. ochrona przez państwowym przymusem., 4. zapewnienie wszystkim dobrobytu.
21
Ćwiczenie 5

Nazwij zjawisko społeczne – efekt postępu materialnego, które piętnuje Rousseau w poniższym fragmencie Listów moralnych?

Jean Jacques Rousseau Listy moralne II

Zbytek miejski powoduje na wsi nędzę, głód, rozpacz; jeśli nawet niektórzy ludzie są szczęśliwi, rodzaj ludzki zasługuje jeszcze bardziej na litość. Mnożąc udogodnienia dla garstki bogaczy, doprowadza się tylko do tego, że większość musi uważać się za nędzarzy.

cytat 3 Źródło: Jean Jacques Rousseau, Listy moralne II, tłum. M. Pawłowska. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 213.
RyT4FQomJkAyD
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Czym jest cywilizacja wobec kultury w ujęciu Oswalda Spenglera? Odpowiedz w odniesieniu do poniższego cytatu:

Oswald Spengler Zmierzch Zachodu

Cywilizacje są najbardziej zewnętrznymi i sztucznymi stanami, do których zdolny jest wyższy rodzaj ludzki. Stanowią zakończenie. Następują po stawaniu się, jako to, co się stało, po życiu jako śmierć, po rozwoju jako skostniałość, po wsi i duchowym dzieciństwie, ujawnianym przez styl dorycki i gotyk jako duchowa zgrzybiałość i kamienny, skamieniały świat miejski.

cytat 5 Źródło: Oswald Spengler, Zmierzch Zachodu, tłum. M. Skwieciński. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 370.
RYYLzGR0zJEEU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jakie cechy według Spenglera charakteryzują kulturę w odróżnieniu od jej schyłkowych, cywilizacyjnych postaci? Odnieś się do poniższego fragmentu Zmierzchu Zachodu analizującego różnice pomiędzy starożytna kulturą grecką a rzymską i uzupełnij luki.

Oswald Spengler Zmierzch Zachodu

Bezduszni, bez filozofii, bez sztuki, rasistowscy aż po brutalność, kierujący się bezwzględnie realnymi sukcesami, znajdują się pomiędzy kulturą helleńską a nicością. Ich wyobraźnia, skierowana jednie na względy praktyczne, to cecha, której się w Atenach zupełnie nie spotyka.

cytat 4 Źródło: Oswald Spengler, Zmierzch Zachodu, tłum. M. Skwieciński. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 370-371.
R16bIUxrZLNYx
Cechy kultury: – obecność (Uzupełnij) ; – otwartość na (Uzupełnij) ; – brak przymusu (Uzupełnij) działań.
31
Ćwiczenie 8

Co według ciebie łączy krytykę cywilizacji J.J. Rousseau i O. Spenglera?

RZU6Xn7wihHeh
(Uzupełnij).