Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Gospodarka morska Polski. Perspektywy rozwoju gospodarki morskiej w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XVI. Morze Bałtyckie i gospodarka morska Polski: środowisko przyrodnicze, wykorzystanie gospodarcze.
Uczeń:
2) charakteryzuje gospodarkę morską Polski oraz dyskutuje na temat możliwości jej rozwoju na podstawie zebranych materiałów źródłowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia rodzaje działalności zaliczane do gospodarki morskiej,
charakteryzuje polską żeglugę morską oraz jej zaplecze portowe,
omawia pozyskiwanie morskich zasobów naturalnych,
ocenia aktualny stan gospodarki morskiej oraz jej znaczenie dla rozwoju kraju,
przedstawia perspektywy rozwoju gospodarki morskiej.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, burza mózgów, dyskusja, analiza SWOT, metody operatywne (praca z mapą, praca z filmem edukacyjnym i tekstem e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Film pt. „Polska Morska” przygotowany w 2018 roku na zlecenie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej promujący starania Polski o wejście do Rady Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO):
https://www.youtube.com/watch?v=50WvBbaBl80
Geografia ekonomiczna Polski, red. S. Berezowski, PWN, Warszawa 1978.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć – pogadanka na temat korzyści gospodarczych wynikających z dostępu do morza. Uczniowie zapisują na karteczkach samoprzylepnych możliwości gospodarczego wykorzystania Bałtyku.
Analiza treści karteczek. Wydzielenie rodzajów działalności zaliczanej do gospodarki morskiej.
Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, nawiązując do burzy mózgów, przedstawia uczniom schemat Wybrane dziedziny gospodarki morskiej i dokonuje ewentualnego uzupełnienia zawartych w nim informacji.
Następuje krótka dyskusja na forum klasy dotycząca przedstawionych dziedzin gospodarki morskiej (które zdaniem uczniów rozwijają się w Polsce najlepiej?, wskazanie na mapie Polski przykładów terenów wykorzystywanych turystycznie, znalezienie przez uczniów portów morskich z wykorzystaniem atlasu geograficznego). Nauczyciel, korzystając z tekstu e‑materiału, może uzupełniać dyskusję uczniów.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Zespoły mają za zadanie dokonanie analizy SWOT do zagadnienia Perspektywy rozwoju gospodarki morskiej w Polsce.
Przypomnienie uczniom, na czym polega analiza SWOT.
Uczniowie w grupie zapoznają się z filmem edukacyjnym, przy analizie SWOT uczniowie wykorzystują również tekst e‑materiału.
Po zakończeniu analizy przedstawiciele poszczególnych grup referują wyniki pracy, po wszystkich prezentacjach następuje ewentualna dyskusja na forum klasy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje poszczególne etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.
Następnie nauczyciel ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału i omawiają je z nauczycielem.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było dla nich szczególnie interesujące, które zagadnienia sprawiły im trudności, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji, podaj przykłady działań mających na celu ochronę polskiego wybrzeża i polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać w czasie lekcji dotyczącej transportu w Polsce (zakres podstawowy, dział XV. 12) lub produkcji energii w Polsce ze źródeł odnawialnych i wpływu tej produkcji na środowisko geograficzne (zakres podstawowy, dział XI. 4) 5).
Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji dotyczących roli usług turystycznych (zakres rozszerzony, dział XII. 6) lub problemów środowiskowych współczesnego świata, np. zagrożenia bioróżnorodności (zakres rozszerzony, dział XVIII. 10).
Film edukacyjny (w całości) może być wykorzystany przez ucznia do samodzielnego utrwalenia wiadomości.