Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Filozofia i nauka wieku rozumu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest racjonalizm;

  • tworzy mapę myśli na temat racjonalizmu filozoficznego i światopoglądowego;

  • omawia myśli filozoficzne oświecenia;

  • ukazuje wzajemne zależności nurtów filozoficznych epoki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do przygotowania się do wypowiedzi, czym jest racjonalizm. W trakcie wypowiedzi (już podczas lekcji) zwraca uwagę na rozróżnienie nurtu filozoficznego od określenia pewnego światopoglądu, które weszło do języka potocznego. Może nakierować uczniów na rozróżnienie: racjonalizm jako filozofia i jako światopogląd (oraz wynikająca z niego postawa polegająca na kierowaniu się krytycznym osądem rzeczywistości, nieuleganiu emocjom i otwartości na dialog, czyli cudze racje).

  2. Nauczyciel zaznacza, że początki filozofii racjonalizmu tkwią już w myśli Sokratesa i Platona (refleksja na temat nad sposobów i źródeł poznania, spór między racjonalizmem a empiryzmem).

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie sporządzają wspólnie mapę skojarzeń z terminem racjonalizm – w podziale na: racjonalizm filozoficzny i racjonalizm światopoglądowy.

  2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Nawiązując do mapy skojarzeń, może krótko omówić racjonalizm nowożytny i podkreślić rolę racjonalizmu w formowaniu się światopoglądu oświecenia.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do kolejnej sekcji, zapoznają się z linią chronologiczną i wykonują polecenie 1. Polecenie 2 uczniowie mogą wykonać w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel uzupełnia i komentuje.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”, wykonują ćwiczenia 1‑6 i sprawdzają swoje odpowiedzi. Przy ćwiczeniu 3 wybrana osoba podaje odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i uzupełnia. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 7. Nauczyciel prosi trzy wybrane osoby o zaprezentowanie odpowiedzi, a innych uczniów o komentarz i uzupełnienie. Ćwiczenie 8 może przybrać formę dyskusji. Nauczyciel komentuje i podsumowuje wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętną osobę o podsumowanie – omówienie myśli filozoficznej oświecenia i ukazanie wzajemnych zależności nurtów filozoficznych epoki.

  2. Nauczyciel podkreśla znaczenie hasła epoki Sapere aude i znaczenie w encyklopedii powszechnej. Podsumowuje związek racjonalizmu i naturalizmu z optymizmem epoki i ideą postępu oraz reformizmem – dążeniem do zmian w życiu społecznym i politycznym. Może także przywołać postać Voltaire’a i podkreślić związek racjonalizmu z humanizmem i liberalizmem, wyrażanym przez francuskiego myśliciela. Nauczyciel może rozwinąć temat: W jaki sposób prądy filozoficzne oświecenia odzwierciedlały się w literaturze epoki?

  3. Nauczyciel wraz z uczniami ocenia poziom realizacji celów lekcji i stopień osiągnięcia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Dowiedz się więcej na temat oświeceniowego krytycyzmu i opisz, jak wyrażał się w myśli filozoficznej, społecznej i naukowej epoki.

Materiały pomocnicze:

  • Władysław Tatarkiewicz, Historia Filozofii, t. 2, Warszawa 1988.

  • Jean‑François Mormontel, Krytyka w naukach, [w:] Wielka Encyklopedia Francuska, tłum. J. Rogoziński, Warszawa 1988.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.