Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Filozofia i nauka wieku rozumu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest racjonalizm;
tworzy mapę myśli na temat racjonalizmu filozoficznego i światopoglądowego;
omawia myśli filozoficzne oświecenia;
ukazuje wzajemne zależności nurtów filozoficznych epoki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zachęca uczniów do przygotowania się do wypowiedzi, czym jest racjonalizm. W trakcie wypowiedzi (już podczas lekcji) zwraca uwagę na rozróżnienie nurtu filozoficznego od określenia pewnego światopoglądu, które weszło do języka potocznego. Może nakierować uczniów na rozróżnienie: racjonalizm jako filozofia i jako światopogląd (oraz wynikająca z niego postawa polegająca na kierowaniu się krytycznym osądem rzeczywistości, nieuleganiu emocjom i otwartości na dialog, czyli cudze racje).
Nauczyciel zaznacza, że początki filozofii racjonalizmu tkwią już w myśli Sokratesa i Platona (refleksja na temat nad sposobów i źródeł poznania, spór między racjonalizmem a empiryzmem).
Faza wprowadzająca:
Uczniowie sporządzają wspólnie mapę skojarzeń z terminem racjonalizm – w podziale na: racjonalizm filozoficzny i racjonalizm światopoglądowy.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Nawiązując do mapy skojarzeń, może krótko omówić racjonalizm nowożytny i podkreślić rolę racjonalizmu w formowaniu się światopoglądu oświecenia.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do kolejnej sekcji, zapoznają się z linią chronologiczną i wykonują polecenie 1. Polecenie 2 uczniowie mogą wykonać w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel uzupełnia i komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”, wykonują ćwiczenia 1‑6 i sprawdzają swoje odpowiedzi. Przy ćwiczeniu 3 wybrana osoba podaje odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i uzupełnia. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 7. Nauczyciel prosi trzy wybrane osoby o zaprezentowanie odpowiedzi, a innych uczniów o komentarz i uzupełnienie. Ćwiczenie 8 może przybrać formę dyskusji. Nauczyciel komentuje i podsumowuje wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętną osobę o podsumowanie – omówienie myśli filozoficznej oświecenia i ukazanie wzajemnych zależności nurtów filozoficznych epoki.
Nauczyciel podkreśla znaczenie hasła epoki Sapere aude i znaczenie w encyklopedii powszechnej. Podsumowuje związek racjonalizmu i naturalizmu z optymizmem epoki i ideą postępu oraz reformizmem – dążeniem do zmian w życiu społecznym i politycznym. Może także przywołać postać Voltaire’a i podkreślić związek racjonalizmu z humanizmem i liberalizmem, wyrażanym przez francuskiego myśliciela. Nauczyciel może rozwinąć temat: W jaki sposób prądy filozoficzne oświecenia odzwierciedlały się w literaturze epoki?
Nauczyciel wraz z uczniami ocenia poziom realizacji celów lekcji i stopień osiągnięcia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Dowiedz się więcej na temat oświeceniowego krytycyzmu i opisz, jak wyrażał się w myśli filozoficznej, społecznej i naukowej epoki.
Materiały pomocnicze:
Władysław Tatarkiewicz, Historia Filozofii, t. 2, Warszawa 1988.
Jean‑François Mormontel, Krytyka w naukach, [w:] Wielka Encyklopedia Francuska, tłum. J. Rogoziński, Warszawa 1988.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.