Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kantor – Szczęśniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Walec wpisany w graniastosłup
Grupa docelowa: Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony.
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia własności graniastosłupa opisanego na walcu,
stosuje wzory na pola powierzchni i objętość graniastosłupów oraz walca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona,
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz przypomnienie wiadomości o objętości graniastosłupa, okręgu wpisanym w trójkąt równoboczny, prostokątny i dowolny.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat: „Walec wpisany w graniastosłup” i cele zajęć. Razem z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują informacje zawarte w prezentacji multimedialnej. Rozwiązują polecenie 2 i polecenie 3. Nauczyciel kontruluje pracę uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Uczniowie, metodą ligi zadaniowej, rozwiązują ćwiczenia 1 – 6 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa i zostaje nagrodzona za aktywność. Wybrani uczniowie omawiają rozwiązania na forum klasy. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Po dzisiejszej lekcji powinienem/ powinnam zapamiętać, że...”.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Modele bryłModele brył
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana jako uzupełnienie lekcji „Okrąg wpisany w wielokąt”.