Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kantor – Szczęśniak

Przedmiot: Matematyka

Temat: Walec wpisany w graniastosłup

Grupa docelowa: Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony.

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia własności graniastosłupa opisanego na walcu,

  • stosuje wzory na pola powierzchni i objętość graniastosłupów oraz walca.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona,

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz przypomnienie wiadomości o objętości graniastosłupa, okręgu wpisanym w trójkąt równoboczny, prostokątny i dowolny.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat: „Walec wpisany w graniastosłup” i cele zajęć. Razem z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują informacje zawarte w prezentacji multimedialnej. Rozwiązują polecenie 2 i polecenie 3. Nauczyciel kontruluje pracę uczniów i wyjaśnia wątpliwości.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Uczniowie, metodą ligi zadaniowej, rozwiązują ćwiczenia 1 – 6 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która poprawie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa i zostaje nagrodzona za aktywność. Wybrani uczniowie omawiają rozwiązania na forum klasy. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Po dzisiejszej lekcji powinienem/ powinnam zapamiętać, że...”.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Modele bryłDGhTuGZ7XModele brył

Wskazówki metodyczne:

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana jako uzupełnienie lekcji „Okrąg wpisany w wielokąt”.