Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Ośrodki nerwowe mózgowia i kontrolowane przez nie funkcje życiowe
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Budowa i fizjologia człowieka.
Regulacja nerwowa. Uczeń:
5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów.
Zakres rozszerzony
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste i społeczne w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym są ośrodki nerwowe;
lokalizuje ośrodki nerwowe w poszczególnych częściach mózgowia;
wykazuje rolę ośrodków nerwowych mózgowia w kontrolowaniu funkcji życiowych organizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
tworzenie graffiti;
analiza grafiki interaktywnej;
analiza tekstu źródłowego;
mapa myśli;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
cztery arkusze papieru A1, flamastry;
rozsypanka.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj”. Odwołując się do wiedzy wcześniej zdobytej przez uczniów, zadaje pytania:
Gdzie jest położone mózgowie i co je otacza?
Z jakich elementów zbudowane jest mózgowie?
Uczniowie wskazują wymienione elementy na ilustracji.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem: Ośrodki nerwowe mózgowia i kontrolowane przez nie funkcje życiowe.
Praca samodzielna uczniów – analiza e‑materiału.
Praca zespołowa – wykonanie graffiti.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich otrzymuje papier A1 z hasłem: „Funkcje struktur mózgowia”. Uczniowie, korzystając z wiadomości zawartych w e‑materiale oraz z posiadanej wiedzy, tworzą graffiti. Po upływie wyznaczonego czasu przekazują plakat następnej grupie, która uzupełnia informacje. Plakaty przekazywane są od grupy do grupy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gdy plakat wróci do grupy macierzystej, zadanie się kończy.
Uczniowie wieszają i prezentują graffiti. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Praca samodzielna – uczniowie zapoznają się z mapą myśli zamieszczoną w e‑materiale i wykonują polecenia 1–4.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania poleceń.
Faza podsumowująca:
Uczniowie otrzymują rozsypankę (materiał dodatkowy) i układają ją. Nauczyciel nadzoruje pracę. Po sprawdzeniu poprawności ułożenia rozsypanki uczniowie wklejają ją do zeszytu.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 1–8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Mapa myśli może być również wykorzystana podczas lekcji dotyczącej anatomii mózgowia człowieka.