Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak przewidzieć przebieg reakcji redoks na podstawie potencjałów standardowych półogniw?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Reakcje utleniania i redukcji. Uczeń:
6) przewiduje kierunek przebiegu reakcji utleniania‑redukcji na podstawie wartości potencjałów standardowych półogniw; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze reakcje utleniania i redukcji;
przewiduje przebieg reakcji redoks na podstawie potencjałów standardowych półogniw;
projektuje doświadczenie, w którym dochodzi do reakcji redoks.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
kula śniegowa;
eksperyment chemiczny;
wirtualne laboratorium;
FAQ;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Czy można przewidzieć przebieg reakcji redoks bez wykonywania doświadczenia? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie?
Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie przypominają sobie pojęcia: reakcje redoks, utlenianie, redukcja, utleniacz, reduktor.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że będą teraz pracowali metodą kuli śniegowej. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym – wirtualne laboratorium. Najpierw indywidualnie opracowują odpowiedź na polecenia do multimedium. Następnie łączą się w pary i porównują swoje odpowiedzi. Zapisują wspólne rozwiązania. Potem łączą się w większe grupy i konfrontują swoje odpowiedzi, a rozwiązania zapisują na oddzielnej kartce. Następnie wypowiada się cała klasa, a ustalona odpowiedź razem z argumentami zostaje zapisana na tablicy.
Praca w parach. Uczniowie samodzielnie analizują tekst w e‑materiale w sekcji „przeczytaj”. Następnie w parach sprawdzają, czy przebieg reakcji redoks przewidziany na podstawie potencjałów standardowych półogniw, jest taki sam jak w eksperymencie chemicznym.
Eksperyment chemiczny. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest zbadanie przebiegu reakcji pomiędzy żelazem i srebrem, oraz miedzią i srebrem. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki chemiczne znajdujące się na stole laboratoryjnym, układają procedurę wykonania eksperymentu, którą ostatecznie zatwierdza nauczyciel (przykładowa instrukcja zamieszczona w materiałach pomocniczych). Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zachodzące zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym oraz wyciągają wspólny wniosek w odniesieniu do tematu eksperymentu. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe kwestie.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie opracowują FAQ (zbiór często zadawanych pytań i odpowiedzi na nie) do tematu lekcji. Każdy uczeń musi ułożyć przynajmniej trzy pytania i podać na nie odpowiedź. Następnie wylosowani uczniowie przedstawiają swoje FAQ.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Doświadczenie: „Badanie przebiegu reakcji redoks”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, pipety lub cylindry miarowe.
Odczynniki chemiczne: druciki srebrne, druciki miedziane, druciki żelazne (np. gwóźdź), azotan(V) srebra(I), chlorek żelaza(II), siarczan(VI) miedzi(II).
Instrukcja wykonania:
W czterech zlewkach umieść po 20 ml odpowiedniego roztworu: zlewka 1 i 2 – azotan(V) srebra; zlewka 3 – chlorek żelaza(II); zlewka 4 – siarczan(VI) miedzi(II).
Umieść w: zlewce 1 – drucik żelazny; zlewce 2 – drucik miedziany, zlewce 3 i 4 – drucik srebrny.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Karty charakterystyk substancji.
Karty pracy ucznia: