Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie hydrolizy cukrów złożonych i wykrywanie produktów reakcji.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XX. Cukry. Uczeń:
8) projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające przekształcić cukry złożone (np. sacharozę) w cukry proste.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia sposoby badania hydrolizy cukrów złożonych;
projektuje doświadczenie badające hydrolizę cukrów i wykrywające produkty reakcji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
kula śniegowa;
eksperyment chemiczny;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
symulacja interaktywna;
termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie przypominają sobie, na czym polega reakcja hydrolizy, wymienią poznane cukry złożone
Ustalenie celów. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że będą pracowali metodą kuli śniegowej. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym – symulacja interaktywna. Ich zadaniem jest badanie hydrolizy cukrów złożonych. Najpierw indywidualnie opracowują odpowiedzi na pytania do multimedium. Następnie łączą się w pary i porównują swoje odpowiedzi. Zapisują wspólne rozwiązania. Potem łączą się w większe grupy (4, 8, 16...) i konfrontują swoje odpowiedzi, a rozwiązania zapisują na oddzielnej kartce. Następnie wypowiada się cała klasa, a ustalona odpowiedź razem z argumentami zostaje zapisana na tablicy. Nauczyciel monitoruje przebieg wykonania zadania.
Eksperyment chemiczny - „Badanie hydrolizy cukrów i wykrywanie produktów reakcji” . Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest badanie hydrolizy wybranych cukrów złożonych oraz wykrywanie produktów reakcji. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie układają instrukcję wykonania eksperymentu, po czym chętni uczniowie prezentują przykładowe instrukcje na forum klasy - następuje ich weryfikacja. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym oraz wyciągają wspólny wniosek w odniesieniu do tematu lekcji.
Uczniowie pracują w parach z częścią „sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania zaczynając od zadania 7 i 8. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają samoprzylepnymi kolorowymi małymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana przy przygotowywaniu się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne „Badanie hydrolizy cukrów i wykrywanie produktów reakcji”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw na probówki, łaźnia wodna.
Odczynniki chemiczne: sacharoza, skrobia, maltoza, kwas chlorowodorowy, wodorotlenek sodu, siarczan(VI) miedzi(II), azotan(V) srebra(I), woda amoniakalna, jodyna, woda destylowana.
Karty charakterystyk substancji.
Karty pracy ucznia: