Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Żłobek czy lejek?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest lejek krasowy i czym jest żłobek krasowy oraz omawia różnice między nimi,
wymienia powierzchniowe formy krasowe i charakteryzuje je,
rozpoznaje i odróżnia powierzchniowe formy krasowe na podstawie fotografii lub opisów.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacji
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. Krótkie wyjaśnienie/przypomnienie pojęcia krasowienie oraz miejsc występowania zjawisk krasowych.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie są formy krasu powierzchniowego. Uczniowie charakteryzują poszczególne powierzchniowe formy krasowe na podstawie fotografii lub opisów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zagrali w grę edukacyjną. Uczniowie podzieleni na grupy przechodzą poszczególne etapy gry edukacyjnej. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie przystępują do rozwiązywania wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnym wykonaniem zadania.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (np. ćwicz. 7–8).
Wyjaśnij, dlaczego zjawiska krasowe mogą stanowić zagrożenie szczególnie w środowisku miejskim. Napisz, jakie działania można podejmować, aby zredukować to zagrożenie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Gra edukacyjna może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej czynnikom kształtującym wybrane krajobrazy (zakres rozszerzony: XIV. 2).