Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Żłobek czy lejek?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest lejek krasowy i czym jest żłobek krasowy oraz omawia różnice między nimi,

  • wymienia powierzchniowe formy krasowe i charakteryzuje je,

  • rozpoznaje i odróżnia powierzchniowe formy krasowe na podstawie fotografii lub opisów.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacji

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Krótkie wyjaśnienie/przypomnienie pojęcia krasowienie oraz miejsc występowania zjawisk krasowych.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jakie są formy krasu powierzchniowego. Uczniowie charakteryzują poszczególne powierzchniowe formy krasowe na podstawie fotografii lub opisów.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zagrali w grę edukacyjną. Uczniowie podzieleni na grupy przechodzą poszczególne etapy gry edukacyjnej. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, w razie potrzeby wspiera ich.

  • Uczniowie przystępują do rozwiązywania wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel czuwa nad poprawnym wykonaniem zadania.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z wykonaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (np. ćwicz. 7–8).

  • Wyjaśnij, dlaczego zjawiska krasowe mogą stanowić zagrożenie szczególnie w środowisku miejskim. Napisz, jakie działania można podejmować, aby zredukować to zagrożenie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Gra edukacyjna może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej czynnikom kształtującym wybrane krajobrazy (zakres rozszerzony: XIV. 2).