Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak z punktu widzenia mikroświata przebiegają reakcje chloru z metalami?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), Chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia przykłady metali, z którymi reaguje chlor;
wyjaśnia mechanizm tworzenia się związków metali z chlorem na poziomie mikroświata i zapisuje odpowiednie równania reakcji chemicznych;
omawia, jaki jest charakter chemiczny produktów reakcji metali z chlorem – chlorków metali;
projektuje doświadczenie przedstawiające reakcję chloru z wybranymi metalami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje przykładowe pytanie: czy chlor reaguje ze złotem?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka – na czym polega mechanizm tworzenia się związków metali z chlorem na poziomie mikroświata?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie poszukują odpowiedzi na pytanie „Jak atomy chloru i metalu reagują ze sobą?”. W tym celu uczniowie samodzielnie analizują grafikę interaktywną przedstawiającą modelowe ujęcie wybranych reakcji na poziomie mikroświata.
Nauczyciel zadaje pytanie uczniom do dyskusji na forum: Jakie właściwości chloru, a jakie metali decydują o tym, jak tworzą się i jakie właściwości mają związki chloru z metalami?
Uczniowie podchodzą do tablicy i ćwiczą zapisywanie odpowiednich równań reakcji chemicznych – przykłady proponuje nauczyciel.
Nauczyciel wyświetla tabelę z e‑materiału przedstawiającą różnicę elektroujemności oraz udział wiązania jonowego w %, po czym zadaje pytanie: Jak zinterpretować te dane zamieszczone w tabeli? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Jak chlor reaguje z metalami?
Co się dzieje z atomami, gdy sód i chlor reagują ze sobą?
Czy chlor reaguje z miedzią i złotem?
Jakie właściwości mają chlorki metali ?
2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna będzie przydatnym multimedium do samodzielnej nauki w domu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać ten zasób do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak chlor reaguje z metalami?
Co się dzieje z atomami, gdy sód i chlor reagują ze sobą?
Czy chlor reaguje z miedzią i złotem?
Jakie właściwości mają chlorki metali?