1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przyporządkuj podane związki zgodnie z oddziaływaniami pomiędzy ich atomami.

RK34DbwUbynre
wiązanie jonowe Możliwe odpowiedzi: 1. ICl, 2. NaCl, 3. LiI, 4. HBr, 5. Cl2, 6. KCl, 7. LiF, 8. NaF, 9. KBr, 10. IBr, 11. NaI, 12. KF, 13. HF, 14. HCl, 15. LiCl, 16. HI wiązanie kowalencyjne Możliwe odpowiedzi: 1. ICl, 2. NaCl, 3. LiI, 4. HBr, 5. Cl2, 6. KCl, 7. LiF, 8. NaF, 9. KBr, 10. IBr, 11. NaI, 12. KF, 13. HF, 14. HCl, 15. LiCl, 16. HI
R6IsezDp9cSoM1
Ćwiczenie 2
Wskaż pary związków chloru, w których występują wiązania jonowe. Możliwe odpowiedzi: 1. KCl, MgCl2, 2. CaCl2, BaCl2, 3. NaCl, CCl4, 4. HCl, LiCl
1
Ćwiczenie 3

Chlorki potasu i wapnia są związkami, w których występuje wiązanie jonowe. Wybierz to spośród podanych stwierdzeń, które jest prawdziwe dla substancji o budowie jonowej.

RRRKqQbUovU71
Możliwe odpowiedzi: 1. Charakteryzuje się dobrą rozpuszczalnością w rozpuszczalnikach niepolarnych., 2. Ma niską temperaturę topnienia., 3. W roztworach wodnych nie ulega dysocjacji jonowej., 4. Charakteryzuje się dobrą rozpuszczalnością w rozpuszczalnikach polarnych.
RGau4YGd4qODu1
Ćwiczenie 4
Wskaż prawdziwe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Chlor tworzy z metalami związki nazywane chlorkami., 2. Chlorki metali grupy 1.2. układu okresowego mają charakter soli o wiązaniach kowalencyjnych., 3. Najbardziej znanym jonowym chlorkiem jest chlorek sodu (sól kuchenna)., 4. Z metalami spoza grupy 1.2. chlor tworzy wiązania kowalencyjne spolaryzowane, np. AlCl3., 5. Większość chlorków nie rozpuszcza się w wodzie.
1
Ćwiczenie 5

Poniższa tabela przedstawia zależność udziału wiązania jonowego od różnicy elektroujemności atomów tworzących związek.

Różnica elektroujemności

Udział wiązania jonowego [%]

0,2

1

0,4

4

0,6

9

0,8

15

1,0

22

1,2

30

1,4

39

1,6

47

1,8

55

2,0

63

2,2

70

2,4

76

2,6

82

2,8

86

3,0

89

3,2

92

Indeks górny Źródło: Litwin M., Styka‑Wlazła Sz., Szymońska J., Chemia ogólna i nieorganiczna, Podręcznik dla liceum, cz. 1, Warszawa 2004, s. 59. Indeks górny koniec

R12W7PwyU8sF8
Korzystając z tabeli, określ, w którym z chlorków jest najwyższy udział wiązania jonowego. Możliwe odpowiedzi: 1. KCl, 2. NaCl, 3. PtCl4, 4. FeCl3
11
Ćwiczenie 6

Chlorek magnezu można otrzymać wieloma sposobami. Metody te opisano równaniami reakcji. Wskaż wśród nich procesy, które są reakcjami utlenienia‑redukcji. Odpowiedź uzasadnij.

a) 2 HCl+MgOH2MgCl2+2 H2O

b) 2 HCl+MgMgCl2+H2

c) 2 HCl+MgOMgCl2+H2O

d) Mg+Cl2MgCl2

e) CaCl2+MgSO4MgCl2+CaSO4

R1dchkPqYkvWk
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

W naczyniu o pojemności 500 cm3 wypełnionym chlorem (warunki normalne) umieszczono 4,6 g sodu. Ile gramów chlorku sodu powstało? Czy można się spodziewać, że w naczyniu pozostał jeszcze chlor?

R1dchkPqYkvWk
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wykresem przedstawiających udział wiązania jonowego w wybranych związkach fluorowców.

a) Wymień wszystkie podane na wykresie chlorki i bromki metali.

b) Uszereguj te związki od najmniejszego do największego udziału wiązania jonowego.

Rvq6BHcNzqNce
Wykres przedstawiający zależność między udziałem charakteru jonowego a różnicą elektroujemności
Źródło: GroMar Sp. z o. o. na podstawie: https://epodreczniki.open.agh.edu.pl/openagh-podreczniki_view.php?mode=view&categId=82&handbookId=74&moduleId=765, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dchkPqYkvWk
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Na podstawie poniższego schematu sformułuj obserwacje i wnioski (zapisz odpowiednie równania reakcji) do doświadczenia „Spalanie metali w chlorze w układzie zamkniętym”.

Na podstawie opisu schematu sformułuj obserwacje i wnioski (zapisz odpowiednie równania reakcji) do doświadczenia „Spalanie metali w chlorze w układzie zamkniętym”.

R1Gy8A046RIde
Schemat reakcji spalania metali w chlorze w układzie zamkniętym
Źródło: GroMar Sp. z o. o. na podstawie: Piosik R., Karawajczyk B., Technika demonstracji i ćwiczenia laboratoryjne z metodyki nauczania chemii i ochrony środowiska, Gdańsk 2004, s. 790-81., licencja: CC BY-SA 3.0.

Indeks górny Źródło: Piosik R., Karawajczyk B., Technika demonstracji i ćwiczenia laboratoryjne z metodyki nauczania chemii i ochrony środowiska, Gdańsk 2004, s. 790‑81. Indeks górny koniec

RD2kYzxnXacWI
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
RWnJNCAbURuyU
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij) Równania reakcji chemicznych: (Uzupełnij).